BARCELONA mengesahkan Oscar Mingueza sedang menunggu ujian perubatan dan syarat peribadi sebelum memeterai perjanjian menyertai seteru LaLiga, Celta Vigo.

Pertahanan berusia 23 tahun itu diserapkan ke dalam pasukan utama ketika era Ronald Koeman apabila membuat penampilan pertamanya dalam pertembungan Liga Juara-Juara (UCL) menentang Dynamo Kyiv.

Ditutup oleh Sepanyol pada 2021, Mingueza beraksi sebanyak 66 kali bersama pasukan utama kelab Catalan itu dengan mencatat lima bantuan jaringan dan dua gol termasuk bertemu Real Madrid.

Musim lalu, Mingueza terbabit dalam 19 perlawanan LaLiga selain beraksi dalam UCL dan Liga Europa tetapi peluang makin sempit sejak pertengahan musim.


Memasuki tahun baru, Mingueza bermula hanya dua kali dalam liga tatkala prestasi Barca bertambah baik di bawah bimbingan pemain tengah legenda mereka, Xavi Hernandez.

Mingueza bersedia untuk menyertai Celta dengan perjanjian empat tahun yang dilaporkan bernilai kira-kira €5 juta (RM22.7 juta).

Peranannya dalam pasukan sukar untuk dikekalkan berikutan rombakan di bahagian benteng yang menyaksikan Jules Kounde dan Andreas Christensen dipancing.