Bintang skuad kebangsaan Thailand yang mencipta tarikan luar biasa kerana rupa dan bakatnya, Charyl Yannic Chappuis dilaporkan sedang mengintai peluang untuk kembali beraksi di Eropah, lapor portal berita ChannelNewsAsia.com.

"Saya dilahirkan di Switzerland dan pernah bermain untuk pasukan kebangsaan negara itu sehingga berusia 21 tahun. Sekarang saya bangga bermain untuk Thailnad. Tapi, tentunya salah satu impian saya adalah untuk bermain di Eropah.

“Saya ingin bermain untuk Barcelona, tapi saya rasa ia agak mustahil. Saya mungkin memikirkan tentang Bundesliga, saya meminati liga Jerman maka saya mengimpikan untuk beraksi di sana,” ujarnya.

Namun buat masa ini, Chappuis menangguhkan dahulu cita-citanya untuk ke Eropah. Kontraknya sepanjang tahun 2015 adalah bersama kelab bola sepak Thailand, Suphanburi FC.

Pemain itu telah menerima ramai pengikut dan peminat sejak berpindah ke Thailand untuk menyarung jersi kebangsaan negara itu sejak dua tahun lalu.

Sejak kempen Piala AFF Suzuki 2014 bermula, taburan peminat Chappuis berkembang di serata Asia Tenggara dan sehingga kini dia mempunyai lebih 300,000 pengikut di akaun Instagramnya.

Di Malaysia, penampilan Chappuis mendapat perhatian ramai warga tempatan yang terpesona dengan rupanya yang dikatakan layak untuk menjadi model atau bintang lakonan.

Pemain berusia 22 tahun itu berkata dia mahu dikenali kerana bakatnya.

“Lebih penting, saya mahu mereka meminati saya kerana bakat saya dalam sukan bola sepak, bukan kerana rupa saya. Bagus juga kalau mereka meminati penampilan saya, tapi pada akhirnya, saya ingin menunjukkan bakat saya kepada semua orang,” katanya.