Persekutuan Badminton Dunia (BWF) telah memutuskan untuk melaksanakan kalendar kejohanan yang diubah suai dalam saingan Jelajah Dunia BWF musim ini susulan penularan wabak COVID-19.

Menurut BWF dalam kenyataan hari ini, pusingan akhir Piala Thomas dan Uber 2020 akan diteruskan seperti dijadual di Aarhus, Denmark dari 3 hingga 11 Okt ini.

Selepas kejohanan berprestij itu, saingan Jelajah Dunia akan disambung semula dengan kejohanan Terbuka Denmark I dan II di Odense, masing-masing dari 13 hingga 18 Okt dan 20 hingga 25 Okt.

Selepas Terbuka Denmark, BWF berkata saingan Jelajah Dunia akan diteruskan dengan tiga siri kejohanan di Asia pada November ini sebelum musim ini melabuhkan tirai pada Jelajah Dunia Akhir BWF.

Bagaimanapun, BWF belum menetapkan tarikh dan lokasi kejohanan Jelajah Dunia Akhir itu.

Menurut badan induk badminton dunia itu, semua baki kejohanan Jelajah Dunia BWF berdasarkan kalendar awal tidak akan berlangsung pada tarikh dan lokasi yang disenaraikan pada asalnya.

Sementara itu, Setiausaha Agung BWF, Thomas Lund, dalam kenyataan sama, berkata BWF dan ahli gabungannya tidak boleh menganjurkan pelbagai kejohanan musim ini sejak COVID-19 telah memberikan impak besar kepada banyak negara.

"Jadual kalendar kejohanan terpaksa diubah suai kerana urusan logistik perjalanan antara negara dan sekatan perjalanan merupakan cabaran terbesar.

"Keutamaan kami adalah kesihatan dan keselamatan semua peserta dan kami telah mengeluarkan dokumen protokol keselamatan dan prosedur operasi sebagai panduan kami dalam proses ini," katanya.

-- BERNAMA