Ketua jurulatih Real Madrid, Carlo Ancelotti berkata, dipecat adalah sebahagian daripada tugas selepas rakan sejawatannya, Ronald Koeman, dipecat oleh Barcelona awal pagi tadi.

Koeman disingkirkan Blaugrana berikutan permulaan musim yang mengecewakan, tewas 1-0 kepada Rayo Vallecano, menyaksikan mereka di tangga kesembilan LaLiga.

Spekulasi dan tekanan sengit memuncak mengenai masa depan pengurus dari Belanda itu sejak sebulan lalu dan bekas bos Chelsea dan Paris Saint-Germain (PSG), Ancelotti, turut mengambil kira.

"Saya telah dipecat beberapa kali dan saya masih di sini, hidup dan gembira," kata Ancelotti kepada selepas Real seri 0-0 di tempat sendiri dengan Osasuna.

"Dipecat adalah sebahagian daripada pekerjaan dan anda perlu memberikan segala yang anda ada sehingga hari anda dipecat.

"Anda perlu melihat ke hadapan sambil menjaga hati nurani yang bersih. Dia memberikan semua yang dia kepada pasukan."

Keputusan seri Real dengan Osasuna menyaksikan mereka ke puncak La Liga tetapi menyaksikan mereka hanya mengumpul empat daripada empat perlawanan liga.

Skuad kendalian Ancelotti turut gagal merekodkan sebarang kemenangan dalam tiga perlawanan di laman sendiri, termasuk kekalahan 2-1 kepada Sheriff dalam saingan Liga Juara-Juara (UCL).