BEIJING: Atlet lompat bergalah Sweden Mondo Duplantis dan juara dunia 400m lari berpagar Sydney McLaughlin-Levrone dinobatkan sebagai Atlet Terbaik Dunia, umum Olahraga Dunia pada Selasa.

McLaughlin-Levrone, 23, mencatat masa 50.68 saat untuk memperbaharui rekodnya sendiri pada Kejohanan Olahraga Dunia di Oregon selain membantu Amerika Syarikat (AS) memenangi acara lari berganti-ganti 4x400m wanita, lapor Xinhua.

"Semua sasaran saya tercapai tahun ini. Kami dapat mencapai semua yang kami sasarkan. Tiada yang lebih baik melainkan dapat melakukannya di hadapan penonton sendiri," kata McLaughlin-Levrone selepas kemenangannya di Oregon 2022.

Duplantis meneruskan penguasaannya dalam acara lompat bergalah lelaki pada 2022, meraih 18 kemenangan daripada 19 pertandingan.

Jaguh lompat bergalah Sweden itu mencipta tiga rekod dunia pada musim ini dengan lompatan lebih enam meter sebanyak 23 kali. Di Oregon 2022, Duplantis mencatat rekod dunia dengan lompatan setinggi 6.21m.

"Saya mahu memenangi kejohanan dunia di luar dan dalam dewan di Eropah, di final Liga Diamond dan mahu memecahkan rekod dunia beberapa kali," katanya.

Perejam lembing Serbia Adriana Vilagos dan pelari pecut AS, Erriyon Knighton memenangi anugerah Atlet Harapan.

-- BERNAMA