LEWIS Hamilton mampu bangkit daripada tiga tahun sukar untuk memenangi kejuaraan pemandu Formula Satu kelapan mengatasi rekod pencapaian Michael Schumacher.

Itulah pandangan juara 1978, Mario Andretti, yang tidak percaya Hamilton telah melakukan kesilapan dengan menyerahkan masa depannya kepada Mercedes.

Hamilton menyamai rekod Schumacher yang merangkul tujuh gelaran dunia pada 2020, namun dia gagal mengatasi pelumba hebat Jerman itu di tengah-tengah penguasaan tiga tahun oleh Max Verstappen.

Setelah mengetepikan Hamilton untuk kejuaraan 2021 dalam keadaan kontroversi, Verstappen telah mendominasi dua musim terakhir manakala pesaingnya bergelut.

Verstappen merangkul kejuaraan ketiga berturut-turut dengan baki enam perlumbaan dengan menduduki tempat kedua dalam perlumbaan pecut di Qatar Sabtu lalu, dan pelumba kelahiran Belanda itu menyusulinya dengan satu lagi kejayaan pada Ahad -- kemenangan ke-14 dalam 17 Grand Prix tahun ini.

Ketika Verstappen mendahului yang tidak dapat disangkal ke atas rakan sepasukan Red Bull, Sergio Perez dalam kedudukan pemandu, Hamilton mendapati dirinya bertarung dengan Fernando Alonso untuk penamat tiga teratas, setelah menduduki tempat keenam tahun lalu.

Walaupun khabar angin mengaitkannya dengan Ferrari, Hamilton melanjutkan kontraknya dengan Mercedes sehingga 2025 pada Ogos, dan Andretti percaya pemain berusia 38 tahun itu membuat keputusan yang betul.

Ditanya sama ada Hamilton perlu bergerak untuk meningkatkan peluangnya memenangi satu lagi gelaran, Andretti memberitahu Stats Perform: "Mengapa perlu dia menyertai pasukan lain?

"Dengan Mercedes, ia adalah peluang terbaik untuk meneruskan rentak kemenangannya dan memenangi kejuaraan lain. Tidak dinafikan. Dia masih lagi mampu melakukannya.

"Dia pastinya masih mempunyai keinginan untuk berada di puncak. Selepas menjadi juara dunia berbilang masa, anda tidak kehilangan keupayaan itu.

"Sekarang ini, dia menyamai rekod yang saya fikir tidak akan pernah didekati, tidak juga dalam hidup saya. Dia masih cukup muda untuk merebut gelaran kelapan.

"Ia akan mengambil masa yang lama untuk sesiapa sahaja untuk mencapai itu dan melepasi itu. Jadi ya, dia pastinya salah seorang yang hebat, pastinya, memang patut."