GARETH Bale tidak membuang masa untuk menghayun kayu golf selepas bersara, mengumumkan penyertaannya dalam Pebble Beach Pro-Am akan datang.

Bekas pemain Tottenham, Real Madrid dan Wales itu meninggalkan bola sepak awal bulan ini berikutan penyertaannya dalam saingan Piala Dunia 2022, menamatkan karier gemilang termasuk memenangi lima kejuaraan Liga Juara-Juara (UCL).

Bekas pemain berusia 33 tahun itu mengesahkan di media sosial bahawa dia akan berbaris bersama profesional dan selebriti lain pada acara golf di California, yang bermula pada 2 Februari.

Bale menulis menerusi Instagram, "Dengan berbesar hati untuk mengumumkan saya akan bermain dalam AT&T Pebble Beach Pro-Am pada awal bulan depan! Jom."

Ia akan mengejutkan beberapa orang memandangkan kecintaan terkenal Bale terhadap golf, yang terkenal mengundang kemarahan peminat Real Madrid apabila dia bergambar dengan bendera semasa menjalankan tugas antarabangsa yang berbunyi, "Wales. Golf. Madrid. Dalam turutan itu."

Selebriti lain yang disahkan untuk kejohanan itu setakat ini termasuk pelakon Bill Murray dan Jason Bateman, serta quarterback Green Bay Packers, Aaron Rodgers.