PEP Guardiola berkata Erling Haaland akan menjadi 'genius' jika dia boleh memecahkan rekod jaringan Liga Perdana Inggeris, dan memuji impak Borussia Dortmund terhadap perkembangan penyerang itu.

Pemain antarabangsa Norway itu telah menjaringkan 17 gol di liga utama dalam 11 perlawanan sejak berpindah dari Dortmund, memperoleh dua gol dalam kemenangan 3-1 ke atas Brighton and Hove Albion Sabtu lalu.

Haaland juga menjadi pemain City pertama yang menjaringkan gol dalam tujuh perlawanan di tempat sendiri berturut-turut dalam semua pertandingan sejak Sergio Aguero pada musim 2017-18.

Alan Shearer dan Andy Cole kedua-duanya menjaringkan 34 gol dalam satu kempen, berkongsi rekod liga utama Inggeris, dengan Guardiola menjangkakan Haaland akan melepasi rekod itu jika dia boleh meneruskan prestasi mengagumkannya.

“Jika dia terus menjaringkan gol dengan rentak ini, dia akan menjadi seorang yang genius, dengan purata setiap perlawanan, dia akan memecahkan rekod,” kata pengurus City itu.

“Tetapi bola sepak, mungkin anda menjaringkan gol kemudian beberapa hari kemudian anda berhenti menjaringkan gol, saya tidak tahu.

"Semua penyerang yang pernah saya lihat, [Samuel] Eto'o, [Lionel] Messi, [Robert] Lewandowski, [Thomas] Muller, [Sergio] Aguero, cita-cita mereka untuk menjaringkan gol, gol dan lebih banyak gol adalah perkara biasa."

Sementara penyerang berusia 22 tahun itu akan mengintai untuk memecahkan lebih banyak rekod EPL, perhatian Haaland mesti terlebih dahulu beralih kepada pertemuan semula di Dortmund dalam Liga Juara-Juara.

City telah pun layak ke peringkat kalah mati pertandingan kelab utama UEFA tetapi akan mara sebagai pemenang Kumpulan G dengan kemenangan di Signal Iduna Park.

Selasa akan menandakan kepulangan yang tidak dapat dilupakan untuk Haaland, yang menjaringkan 86 gol dalam 89 penampilan sepanjang dua setengah tahun di BVB, dan Guardiola memuji pengaruh pasukan Bundesliga itu terhadap perkembangan penyerang itu.

"Ia akan bagus [penerimaan yang dia dapat]. Salzburg di Austria, kemudian Dortmund, dia juga menjaringkan banyak gol," tambah pemain Sepanyol itu.

"Di Dortmund, tempoh itu membantu, pengurus yang dia ada, rakan sepasukan yang dia ada. Dalam beberapa tahun, dia akan menjadi pemain yang lebih baik lagi daripada rakan sepasukan [City], sudah pasti."