KUALA LUMPUR: Hakim Danish Ramli mencipta sejarah selepas dinobatkan sebagai pelumba pertama Malaysia merangkul gelaran juara keseluruhan Idemitsu Asia Talent Cup bagi musim 2022.

Perlumbaan yang berlangsung di Litar Antarabangsa Mandalika di Indonesia hari ini menyaksikan Hakim berjaya menamatkan perlumbaan di tempat kedua dalam perlumbaan kedua, memadai buatnya menjuarai untuk musim ini.

Memetik laporan Berita Harian, pelumba berusia 15 tahun ini berhasil mengumpul 187 mata mengatasi pelumba Jepun, Shinya Ezawa dengan 177 mata sekaligus sekadar meraih tempat ketiga dalam perlumbaan hari ini.

Pada perlumbaan bersempena Kejuaraan Superbike Dunia (WSBK), juara menjadi milik Veda Ega Pratama yang menduduki tempat ketiga keseluruhan dengan 141 mata.

Dia juga berjaya muncul juara dalam perlumbaan pertama semalam, yang menyaksikan Hakim Danish menduduki tempat ketiga dan Carter Thompson (Australia) melengkapkan podium di kedudukan kedua.

Pencapaian anak jati Kuala Terengganu ini turut dibantu kejayaan selepas meraih kedua-dua gelaran juara pada perlumbaan di litar yang sama pada pusingan kedua Mac lalu.

Selepas itu dia berjaya muncul juara di pusingan keempat di Litar Antarabangsa Chang Thailand dalam perlumbaan pertama dan meraih kejuaraan dalam perlumbaan kedua di pusingan kelima di Litar Antarabangsa Sepang (SIC).