KUALA LUMPUR: Langkah menghantar atlet pelapis menyertai Sukan SEA 2023 Kemboja dilihat sebagai satu tindakan yang baik dan dapat memberi pendedahan kepada mereka, walaupun peminat sukan lebih memandang kepada keputusan positif yang dihasilkan kontinjen negara.

Bekas Ketua Kontinjen Negara (CDM) Sukan SEA 2021 Hanoi Datuk Nur Azmi Ahmad berkata dalam menyediakan atlet pelapis, persatuan sukan harus memainkan peranan dengan usaha awal pembangunan dilakukan peringkat akar umbi, sebelum meletakkan sebarang sasaran realistik buat atlet di bawah naungan mereka.

"Pendedahan atlet pelapis atau pembangunan harus diketengahkan di kejohanan peringkat Asia Tenggara. Biar ketika pertandingan itu mereka sudah mengenali lawan yang bakal ditentang di Sukan SEA nanti," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Nur Azmi yang juga Presiden Persekutuan Karate Malaysia (Makaf) mengulas mengenai tindakan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mempertahan keputusan menghantar atlet pelapis ke Sukan SEA Kemboja baru-baru ini.

Beliau dalam pada itu, menepis pandangan bahawa kebanyakan persatuan sukan tidak mempunyai sebarang sasaran kerana mungkin agak tertekan dengan penanda aras diletakkan Majlis Sukan Negara (MSN) dan KBS.

"Sekarang tidak perlu tuding jari dan fokus kepada Sukan SEA Thailand 2025, jika tidak keadaan akan sama sahaja. Fokus kepada sukan yang mampu meraih lebih banyak pingat.

"Lupakan yang sudah berlalu, selepas ini struktur perlu kuat bagi menghadapi Sukan SEA Thailand dan Sukan SEA 2027 di halaman sendiri," katanya.

-- BERNAMA