MILAN: Zlatan Ibrahimovic mengatakan yang berpengalaman memenangi trofi Olivier Giroud akan diterima baik di Milan dan telah mendesak Gianluigi Donnarumma untuk mempertimbangkan semula keputusannya untuk meninggalkan San Siro.

Pemain antarabangsa Perancis, Giroud tidak mempunyai kontrak di Chelsea akhir bulan ini dan telah dikaitkan dengan perpindahan ke Milan ketika mereka mencari pengganti penyerang, Mario Mandzukic.

Giroud telah menghabiskan tiga setengah musim terakhir di Stamford Bridge, memenangi tiga trofi utama -- termasuk Liga Juara-Juara (UCL) hujung minggu lalu.

Pemain berusia 34 tahun itu tidak memainkan peranan dalam kemenangan 1-0 ke atas Manchester City di final di Porto, tetapi enam golnya adalah yang paling banyak daripada mana-mana pemain Chelsea dalam pertandingan 2020-21.

Hanya Kylian Mbappe (lapan) dan Erling Haaland (10) menjaringkan lebih banyak gol UCL, walaupun Giroud memiliki kadar minit permainan-jaringan yang lebih baik.

Giroud juga memenangi Piala FA tiga kali dengan Arsenal dan gelaran Ligue 1 di Montpellier, serta menjulang Piala Dunia dengan Perancis pada 2018, yang menurut Ibrahimovic akan sangat membantu Milan.

"Semakin banyak pemain peringkat tinggi yang kita dapat, semakin baik," katanya kepada La Gazzetta dello Sport.

"Giroud mempunyai pengalaman hebat dan kami tidak mempunyai banyak pemain yang memenangi trofi.

"Sekiranya dia datang, dia dialu-alukan. Ini adalah kumpulan yang dibimbing dengan baik yang ingin belajar dan bertambah baik."


Milan mendahului di puncak San Siro untuk sebahagian besar musim lalu, hanya mula hilang mata sebelum bergelar naib juara di belakang Inter.

Penjaga gol, Donnarumma, memainkan peranan besar dalam Rossoneri sejak 2011-12 selepas tidak dibolosi 14 perlawanan -- setanding dengan Samir Handanovic.

Pemain berusia 22 tahun itu telah bersama Milan sejak 2013 dan merupakan pemain utama selama enam musim terakhir, tetapi dia akan meninggalkan kelab bulan ini setelah menolak kontrak baru.

Ibrahimovic kecewa melihat Donnarumma pergi, berasakan pemain muda itu boleh menjadi seperti Paolo Maldini, yang kini menjadi pengarah di kelab itu.

"Saya memohon maaf untuk Gigio," kata Ibrahimovic.

"Saya akan mengajukan soalan kepada anda: berapa nilai Donnarumma?

"Dia hadir menerusi akademi Milan dan boleh menjadi penjaga gol pasukan selama 20 tahun -- mungkin bukan 20 kerana dia bukan Ibra -- tetapi dia antara yang terkuat dunia.

"Dia mampu menjadi legenda Milan, seperti Maldini.

"Setiap orang mempunyai nilai -- ia bergantung pada berapa banyak anda memerlukan pemain itu.

"Jika Gigio akan pergi atau tidak, saya tidak tahu. Saya akan memberitahunya untuk kekal di Milan hingga akhir."