PEMAIN tengah Juventus dan Perancis, Paul Pogba berkata dia 'sedih, terkejut dan patah hati' selepas digantung daripada bola sepak kerana kesalahan doping.

Bekas pemain Manchester United itu pada Khamis digantung empat tahun, menurut laporan di Itali.

Pemain berusia 30 tahun itu digantung sementara oleh tribunal anti-doping kebangsaan Itali pada September selepas diuji positif untuk testosteron berikutan perlawanan Serie A Juve dengan Udinese pada 20 Ogos, di mana dia menjadi pemain gantian yang tidak diturunkan.

Dan, selepas ujian yang gagal disahkan oleh badan anti-doping Itali, Nado dalam sampel kedua pada Oktober, penggantungan empat tahun yang diminta oleh pejabat pendakwa kini dilaporkan telah diberikan.

Pogba telah bertindak balas dengan mengeluarkan kenyataan di media sosial mengatakan dia 'tidak pernah secara sedar atau sengaja mengambil sebarang suplemen yang melanggar peraturan anti-doping'.

Dia juga berkata dia akan membuat rayuan kepada Mahkamah Timbang Tara Sukan terhadap larangan itu.
Dia berkata di Instagram, “Saya hari ini telah dimaklumkan tentang keputusan Tribunale Nazionale Antidoping dan percaya bahawa keputusan itu tidak betul.

“Saya sedih, terkejut dan sedih kerana segala yang saya bina dalam karier bermain profesional saya telah dirampas daripada saya.

“Apabila saya bebas daripada sekatan undang-undang, saya akan mendedahkan cerita sebenar, tetapi saya tidak pernah secara sedar atau sengaja mengambil sebarang suplemen yang melanggar peraturan anti-doping.

“Sebagai seorang atlet profesional, saya tidak akan melakukan apa-apa untuk meningkatkan prestasi saya dengan menggunakan bahan terlarang dan tidak pernah menghina atau menipu rakan-rakan atlet dan penyokong mana-mana pasukan yang pernah saya lawan, atau lawan.

"Sebagai akibat daripada keputusan yang diumumkan hari ini, saya akan merayu perkara ini di hadapan Mahkamah Timbang Tara Sukan."

Pogba menjadi pemain bola sepak termahal di dunia apabila dia berpindah ke Manchester United dari Juve dengan harga 89 juta pound pada 2016, sebelum menyertai semula gergasi Itali itu secara percuma pada musim panas 2022.

Pemenang Piala Dunia 2018 itu hanya beraksi sedikit sejak kembali ke Turin selepas beberapa kecederaan, membuat enam penampilan Serie A musim lalu dan dua musim ini.

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro