KELAB Serie A yang masih ingin mengejar beraksi dalam Liga Super Eropah 21 Jun ini akan kehilangan keahlian liga mereka, menurut keputusan baru di Itali.

Gergasi Itali, Juventus, Inter dan Milan mendaftar ke pertandingan pemecah kontroversi awal bulan ini bersama antara 12 kelab elit Eropah.

Cadangan menjamin penyertaan untuk belasan pasukan pengasas, yang tidak akan lagi menyertai saingan Liga Juara-Juara (UCL).

Tetapi kejohanan anti-persaingan itu menimbulkan kemarahan seluruh dunia bola sepak, dan tekanan daripada peminat, pemain, jurulatih, badan pemerintah, kerajaan serta media.

'Big six ' Liga Perdana Inggeris (EPL) semuanya telah menarik diri dalam masa dua hari selepas Liga Super Eropah diumumkan, sementara Inter segera mengambil keputusan yang sama.

Milan nampaknya menjauhkan diri daripada persaingan tersebut, tetapi Juventus, sementara mengakui format yang ada tidak dapat berfungsi, mempertahankan harapan reformasi dalam bola sepak Eropah.

Pengerusi Juve, Andrea Agnelli, telah diberi kepercayaan memainkan peranan penting dalam penganjuran kejohanan tersebut.

Tetapi rancangan awal menunjukkan Bianconeri dan sekutu mereka akan terus bermain dalam saingan domestik ketika bertanding dalam Liga Super.

Peraturan baru, yang disahkan semalam, menyatakan perkara itu tidak boleh berlaku.

Presiden Persatuan Bola Sepak Itali (FIGC), Gabriele Gravina, berkata, "Mereka yang percaya bahawa mereka harus menyertai pertandingan yang tidak dibenarkan oleh FIGC, UEFA dan FIFA bakal kehilangan keahlian.

"Pada masa ini, kami tidak memiliki berita tentang siapa yang tinggal dan siapa yang meninggalkan Liga Super.

"Peraturan ini merujuk kepada lesen nasional. Jelas bahawa jika, pada 21 Jun, tarikh akhir permohonan pendaftaran, seseorang ingin mengambil bahagian dalam pertandingan yang bersifat peribadi, mereka tidak akan mengambil bahagian dalam kejuaraan kami."

Juve tampaknya menjadi kelab yang berisiko paling serius, walaupun presiden Real Madrid Florentino Perez telah mendakwa Milan juga masih terlibat.

Juve dan Milan pertama-tama harus melakukan pekerjaan untuk merebut kelayakan ke Liga Juara-Juara, kejohanan yang mereka ingin lepaskan.

Pasukan Andrea Pirlo diikat seri 1-1 di Fiorentina pada hari Ahad dan berada di kedudukan keempat, setara dengan kedudukan di tempat ke-5, Milan yang dibelasah Lazio 3-0 pada hari Isnin.