CHELSEA telah melengkapkan peminjaman Joao Felix dari Atletico Madrid.

Penyerang berusia 23 tahun itu menyertai The Blues sehingga akhir musim dengan bayaran pinjaman yang dilaporkan sebanyak EURO11 juta.

Tiada pendedahan rasmi sama ada daripada Chelsea atau Atleti sama ada pilihan pembelian telah dimasukkan, walaupun Joao Felix telah melanjutkan kontraknya dengan pasukan Sepanyol itu sehingga 2027.

Joao Felix telah dikaitkan dengan kuat dengan perpindahan ke seteru Liga Perdana Inggeris, Arsenal dan Manchester United, tetapi Chelsea yang telah membuat langkah pertama, mencari jalan untuk memulihkan kempen yang mengecewakan di Stamford Bridge setakat ini.

Graham Potter bergelut sejak menggantikan Thomas Tuchel sebagai ketua jurulatih pada September, dengan Chelsea merosot di tempat ke-10 liga serta tersingkir daripada Piala EFL dan Piala FA oleh Manchester City, tewas 4-0 di Stadium Etihad pada Ahad.

Joao Felix menjadi tambahan keempat Chelsea pada jendela perpindahan Januari, selepas David Datro Fofana, Andrey Santos dan Benoit Badiashile.

Pemain antarabangsa Portugal itu bergelut untuk konsisten sejak perpindahan sembilan angka ke Atletico dari Benfica pada 2019, walaupun telah berjaya menjaringkan lima gol dan tiga bantuan dalam 20 perlawanan (11 permulaan) musim ini untuk kelabnya.

Selepas melaporkan perselisihan pendapat dengan ketua jurulatih Diego Simeone, Joao Felix kini mempunyai peluang untuk membantu menyelamatkan musim Chelsea di England.

"Chelsea adalah salah satu pasukan yang hebat di dunia dan saya berharap dapat membantu pasukan mencapai objektif mereka, jadi saya sangat, sangat gembira berada di sini dan sangat teruja untuk bermain di Stamford Bridge," kata Joao Felix.