MALAYSIA 5 INDONESIA 1

SKUAD B-17 negara mengesahkan kelayakan ke Kejohanan Bola Sepak Piala Asia B-17 2023 dengan cukup bergaya selepas membelasah Indonesia 5-1 dalam aksi terakhir Kumpulan B di Stadium Pakansari, Bogor sebentar tadi.

Dalam aksi pusingan kelayakan itu, skuad muda negara menghasilkan lima gol tanpa dibolosi sepanjang babak pertama bermula dengan jaringan Zainurhakimi Zain pada minit ke-17.

Tiga minit kemudian, giliran Arami Wafiy Zakimi mencatatkan nama selaku penjaring sebelum Anjasmirza Saharudin menjadikan kedudukan 3-0 pada minit ke-23.

Tiga jaringan awal itu jelas meruntuhkan semangat juang pemain muda Indonesia dan kesempatan itu dimanfaatkan sepenuhnya skuad negara untuk menambah jaringan hasil penyudah Afiq Danish Zulkifli pada minit ke-26.

Belum cukup dengan itu, asakan berterusan yang dilakukan Harimau Muda kemudian menyaksikan mereka diberikan sepakan penalti selepas Zainurhakimi dijatuhkan lawan dan Arami Wafiy tidak berdepan masalah untuk menyempurnakan sepakan itu bagi meletakkan Malaysia selesa dengan kelebihan lima gol pada minit ke-38.

Skuad negara beraksi dengan lebih tenang dan agak santai dalam babak kedua dan berhasil mempertahankan gawang selama 90 minit sehinggalah Arkhan Kaka Putra memperoleh gol sagu hati buat Indonesia dalam waktu kecederaan.

Dengan kemenangan itu, Malaysia mengesahkan kelayakan automatik ke kejohanan utama tahun depan dengan menjuarai saingan Kumpulan B dengan 10 mata daripada empat perlawanan dan satu mata mengatasi Indonesia di tempat kedua.

Indonesia pula gagal meneruskan kemaraan ke kejohanan utama selepas gagal berada dalam kelompok enam teratas daripada 10 pasukan di tangga kedua terbaik. - Stadium Astro