SEPERTI yang kita semua sedia maklum, negara kini sudah dalam proses peralihan untuk memasuki fasa endemik COVID-19, atau dikenali sebagai Fasa Peralihan ke Endemik, seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini.

Secara tidak langsung ini memberikan berita baik bagi penggiat sukan di tanah air apabila kelonggaran yang diberikan dalam fasa ini, membolehkan mereka melakukan semula aktiviti sukan dengan lebih giat, malah berpeluang untuk menganjurkan kejohanan sukan dengan lebih kerap.

Harus diingat bahawa ketika di dalam fasa sebelum ini, adalah agak sukar untuk melakukan aktiviti sukan yang mana ini banyak mengganggu tahap kecergasan golongan atlet amatur mahupun profesional.

Dari aspek fisiologi dan fizikal sudah tentu ia terjejas. Contohnya, tahap kecergasan kardiovaskular dan kekuatan otot boleh terjejas sekiranya tidak ada latihan berterusan yang konsisten. Jadi ada kebarangkalian tinggi untuk mereka mendapat kecederaan semasa bersukan di atas faktor kecergasan yang tidak mencukupi. Di samping itu, ia juga mempunyai risiko yang tinggi yang boleh mengganggu tahap prestasi di dalam sukan.

Jika dilihat kepada statistik, faktor kecergasan yang kurang adalah penyebab utama kecederaan di kalangan atlet. Antara contoh terbaik yang boleh dikongsikan adalah dengan mengambil situasi Liga Bola Sepak Jerman (Bundesliga) dan Sepanyol (La Liga) semasa pembukaan kembali aktiviti sukan ketika seluruh dunia dalam fasa lockdown pandemik COVID-19.

Hasil kajian yang dibuat oleh penyelidik dari Amerika Syarikat (AS) mendapati kadar kecederaan bagi Bundesliga meningkat tiga kali ganda semasa liga kembali bersambung.

Sementara, kajian dari Sepanyol pula memperlihatkan kemerosotan kebolehan fizikal yang ketara di kalangan pemain bola sepak semasa liga bersambung semula berbanding dengan fasa sebelum pandemik di dalam La Liga.

Dalam pada masa yang sama, kadar kecederaan kian meningkat dengan pertambahan jadual perlawanan yang terlalu padat. Oleh itu, perihal kecergasan fizikal ini adalah tidak boleh dipandang remeh sama sekali.

Di dalam objektif untuk menghadapi mana-mana kejohanan sukan, liga dan pertandingan ketika Fasa Peralihan ke Endemik, penekanan utama mestilah diberi kepada usaha mempertingakatkan tahap kecergasan fizikal.

Di antara faktor utama yang boleh membantu tahap prestasi dan kecergasan atlet adalah tempoh persediaan fizikal. Fasa tempoh persediaan (pre-season) yang mencukupi adalah sangat kritikal di dalam usaha untuk meningkatkan tahap kecergasan fizikal dan mental para atlet.

Perancangan periodisasi latihan yang tepat dan sistematik memainkan peranan penting di dalam hal ini. Tiada laluan pintas di dalam membangunkan tahap kecergasan, maka para atlet dan jurulatih perlu memberi lebih tumpuan untuk fasa ini.

Di samping itu, antara aspek-aspek lain yang dapat membantu persediaan fizikal dan prestasi atlet adalah dengan kaedah pemakanan yang betul, latihan bebanan yang spesifik, biomekanik, rehat yang mencukupi dan pelbagai lagi aspek sains sukan yang berkaitan.

Berbanding dengan puluhan tahun yang lalu, kini negara kita sudah melahirkan ramai jurulatih dan ahli akademik yang mempunyai kepakaran dalam bidang sains sukan masing-masing. Gunakan mereka ini sebaik-baiknya untuk membantu atlet kita untuk terus cemerlang.

Persiapan fizikal yang mencukupi adalah sangat penting untuk membantu meningkatkan prestasi atlet. Malah ia juga dapat mengurangkan risiko untuk mendapat kecederaan.

Perihal tahap kecergasan ini sebenarnya adalah topik lama, tetapi sering dipandang remeh di semua peringkat, baik dari peringkat sekolah sehinggalah ke peringkat kebangsaan.

Ini semua perlu diubah bermula dari sekarang. Semoga Fasa Peralihan ke Endemik ini menjadi titik permulaan kebangkitan arena sukan di negara kita.



* Zulkhairi Azam ialah Pensyarah Kanan, Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, Universiti Teknologi MARA (UiTM)

** Penulisan artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.