CHELSEA telah bersetuju dengan resolusi dengan UEFA yang akan menyaksikan mereka menyerahkan 10 juta Euro (RM50 juta) selepas memiliki 'laporan kewangan yang tidak lengkap' di bawah rejim Roman Abramovich.

Kumpulan pemilikan baharu yang diketuai oleh Todd Boehly dan Clearlake Capital menyelesaikan pengambilalihan kelab itu pada Mei tahun lalu daripada Abramovich, yang telah disekat berhubung kaitannya dengan presiden Rusia, Vladimir Putin.

UEFA, yang juga telah melarang Juventus daripada bertanding dalam Liga Conference Europa musim ini kerana penyelewengan kewangan, mengesahkan mereka telah dihubungi 'secara proaktif' oleh konsortium pimpinan Boehly.

Mereka mengesan contoh maklumat kewangan separa diserahkan dalam urus niaga sejarah yang berlaku antara 2012 dan 2019, melanggar peraturan Pelesenan Kelab UEFA dan Financial Fair Play.

Kenyataan UEFA berkata, “Berikutan penilaiannya, termasuk statut had yang terpakai, Dewan Pertama CFCB (Badan Kawalan Kewangan Kelab) memeterai perjanjian penyelesaian dengan kelab yang telah bersetuju untuk membayar sumbangan kewangan sebanyak 10 juta Euro untuk menyelesaikan sepenuhnya masalah tersebut. perkara yang dilaporkan.” - StadiumAstro