KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pemilihan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) memberikan kelonggaran dalam syarat pemilihan ke Sukan Asia Hangzhou di China, dengan membenarkan Kategori B2 bertanding, menyaksikan lebih 300 atlet negara berpeluang menyertai temasya berkenaan.

Pengerusi jawatankuasa berkenaan Tan Sri Mohamad Norza Zakaria berkata pada awalnya hanya 222 atlet menepati kriteria pemilihan ke temasya yang dijadualkan bermula 23 Sept hingga 8 Okt ini selepas pihaknya menetapkan syarat yang lebih ketat.

Ia merangkumi 118 atlet bagi Kategori A (kos ditanggung sepenuhnya), iaitu menyamai kedudukan keempat teratas pada Sukan Asia Jakarta-Palembang 2018, dan 104 atlet bagi Kategori B1 (kos dipulangkan jika menang pingat), untuk atlet yang menyamai kedudukan kelima atau keenam edisi 2018.

Namun, Mohamad Norza berkata selepas meneliti rayuan daripada beberapa sukan melibatkan 83 atlet, pihaknya bersetuju untuk memberikan peluang kepada 79 atlet untuk mewakili negara dalam Kategori B2 jika menyamai kedudukan ketujuh atau kelapan pada edisi lepas, menjadikan jumlah itu bertambah kepada 301 orang.

Bagaimanapun, jumlah sebenar saiz kontinjen negara hanya akan dimuktamadkan esok selepas mengambil kira keputusan terkini Kejohanan Olahraga Asia di Bangkok, Thailand, Kejohanan Dunia Akuatik di Fukuoka, Jepun dan Kejohanan Menembak Trofi Chia Woh di Subang.

"Atlet di bawah Kategori B2 menyertai Sukan Asia atas tajaan sendiri serta tidak disasarkan untuk memenangi pingat.

"Namun, pihak MOM berpandangan atlet-atlet yang terpilih di bawah Kategori B1 dan B2 perlu menunjukkan prestasi terbaik mereka sekurang-kurangnya layak ke peringkat separuh akhir dalam acara masing-masing," katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Sementara itu, Mohamad Norza menjelaskan saiz kontinjen kali ini juga bertambah kerana peningkatan penyertaan acara berpasukan iaitu melibatkan 43 peratus atau 130 daripada 301 atlet.

"Jumlah penyertaan sukan berpasukan ini telah bertambah daripada tiga sukan di Doha 2006 kepada tujuh sukan pada kali ini.

"Pihak MOM telah memperketatkan syarat kelayakan daripada sekurang-kurangnya tempat kelapan edisi lepas untuk dijadikan asas pemilihan kontinjen negara ke Sukan Asia Hangzhou, berbanding pemilihan ke Sukan Asia 2018 yang menggunakan kriteria tempat ke-16 Sukan Asia Incheon 2014," katanya.

Tujuh sukan berpasukan itu adalah bola keranjang (8 atlet), hoki lelaki (18 atlet) dan sepak takraw lelaki (12 atlet) yang berada dalam Kategori A; hoki wanita (18 atlet), kabbadi (12 atlet), perlumbaan bot tradisional (14 atlet), ragbi (12 atlet) dan sepak takraw wanita (6 atlet) yang layak bagi kategori B1.

Kriket dengan 30 atlet, menjadi satu-satunya sukan berpasukan yang berada dalam Kategori B2.

Pada edisi 2018, Malaysia yang diwakili oleh 417 atlet, membawa pulang tujuh emas, 13 perak dan 16 gangsa untuk mengekalkan kedudukan ke-14 keseluruhan, selepas 277 atlet yang mewakili negara pada edisi 2014 merangkul 5-14-14.

-- BERNAMA