LONDON: Lionel Messi dari Argentina mengekalkan trofi Pemain Terbaik FIFA pada Isnin, menewaskan penyerang Manchester City yang memenangi treble dari Norway, Erling Haaland dan penyerang Paris St Germain dari Perancis, Kylian Mbappe untuk anugerah itu.

Pemain tengah dari pasukan Sepanyol, yang memenangi Piala Dunia 2023, iaitu Aitana Bonmati pula dipilih sebagai pemain wanita terbaik tahun ini.

Messi, yang juga memperoleh anugerah lelaki pada 2022 selepas membimbing Argentina menjuarai Piala Dunia, merangkul gelaran Ligue 1 bersama PSG bersama Mbappe berikutan kejayaan itu, sebelum berpindah ke pasukan Major League Soccer, Inter Miami.

Pemain berusia 36 tahun itu, dipilih sebagai pemain terbaik oleh jurulatih pasukan kebangsaan, kapten, wartawan dan peminat, membantu Inter Miami memenangi Piala Liga 2023 - pertandingan antara MLS dan pasukan Liga MX Mexico - menjaringkan 10 gol.

Messi, bagaimanapun, tidak hadir untuk menerima trofi itu.

Tempoh pengundian anugerah untuk hadiah lelaki bermula dari 19 Dis 2022 hingga 20 Ogos 2023, dan bermula sehari selepas perlawanan akhir Piala Dunia di Qatar.

Haaland, yang membantu City meraih tiga gelaran Liga Perdana, Piala FA dan Liga Juara-Juara dengan menjaringkan 52 gol dalam 53 perlawanan merentas semua pertandingan pada musim 2022-23, menduduki tempat kedua dalam undian.

Pemain berusia 23 tahun itu mempunyai mata yang sama dengan Messi tetapi tewas dengan kurang undian tempat pertama daripada kapten pasukan kebangsaan.

Pep Guardiola dari City pula memenangi anugerah Jurulatih Lelaki Terbaik.

Pemain Sepanyol itu, yang sebelum memenangi treble bersama City musim lalu telah mencapai pencapaian yang sama di Barcelona pada 2008-09, mendedikasikan anugerahnya kepada rakan senegaranya Simone Inzaghi dan Luciano Spalletti.

Inzaghi membimbing Inter Milan ke final Liga Juara-Juara 2023, di mana mereka tewas 1-0 kepada City, manakala Spalletti memenangi Serie A bersama Napoli untuk menamatkan penantian kelab selama 33 tahun untuk kejuaraan.

Sarina Wiegman memenangi anugerah jurulatih Wanita Terbaik selepas membawa England ke final Piala Dunia di mana mereka tewas 1-0 kepada Sepanyol, sementara penjaga Brazil Manchester City, Ederson memenangi anugerah lelaki. - Agensi