JURGEN Klopp menegaskan Liverpool tidak berniat untuk mengaibkan Bournemouth dalam kemenangan 9-0 dalam aksi Liga Perdana Inggeris (English Premier League) sambil menyeru pasukannya untuk mencari semula konsistensi yang telah menjadikan mereka pencabar kejuaraan abadi.

Anak buah Klopp hadir ke perlawanan semalam di Anfield dalam tekanan selepas memulakan musim dengan keputusan seri menentang Fulham dan Crystal Palace sebelum tewas kepada Manchester United di Old Trafford.

Tetapi mereka kembali beraksi dengan cara yang luar biasa di tempat sendiri, mengikat rekod kemenangan yang pertama dibuat oleh United menentang Ipswich Town pada 1995.

Luis Diaz dan Roberto Firmino kedua-duanya menjaringkan dua gol, yang terakhir terlibat dalam lima gol, manakala Harvey Elliott, Trent Alexander-Arnold, Virgil van Dijk dan Fabio Carvalho turut menjaringkan gol untuk Liverpool, yang menerima but bantuan daripada Chris Mepham apabila dia menjaringkan gol sendiri.

Ia adalah jawapan yang luar biasa kepada soalan yang dibangkitkan tentang Liverpool selepas kekalahan di Old Trafford di mana mereka tidak bersemangat untuk maju dan kurang ampuh di benteng pertahanan.     

Dan Klopp mengakui gembira dengan prestasi cemerlang dipamerkan The Reds.

"Kami mahu menunjukkan reaksi daripada perlawanan lalu. Jadi diri sendiri. Menjadi versi terbaik diri kami. Kami bermain dengan cara tertentu," kata Klopp.

"Kami menjaringkan gol yang menarik. Perlawanan berakhir dan kami terus menjaringkan gol. Ini tentang meneruskan perlawanan. Bukan untuk mengaibkan Bournemouth, malah kami menghormati mereka. Ini mengenai meletakkan lawan di bawah tekanan.


"Saya membawa masuk beberapa pemain muda, mereka berhak diturunkan. Harvey adalah pemain istimewa, gol yang hebat. Segala-galanya cukup sempurna."

Seterusnya untuk Liverpool ialah kunjungan pasukan Newcastle United yang memasuki hujung minggu tanpa kalah, dan Klopp menjangkakan pertandingan yang lebih menguji selepas menentang rintangan yang tidak wujud daripada Cherries.

"Rabu ini [menentang Newcastle] akan menjadi aksi yang cukup berbeza," tambah Klopp. “Perlawanan hari ini hasil cuaca yang baik dan bola sepak yang hebat, kami tidak begitu kerap mendapatkan suasana ini di Liverpool jadi kami harus menghargainya.

"Sekurang-kurangnya kami tidak perlu menjawab soalan lagi [tentang tidak menang]. Hari yang sangat baik untuk kami."