LEBIH kurang seminggu sahaja lagi, tirai Kejohanan Badminton Berpasukan Asia (BATC) akan dimulakan, kem badminton negara optimis dengan sasaran ke sekurang-kurangnya ke suku akhir terlebih dahulu, namun adakah status terkini tentang tahap kecederaan pemain menimbulkan kegusaran di hati peminat adakah mereka mampu menjelmakan kejayaan atau terpaksa pulang awal.'

Pemain kedua perseorangan lelaki negara, Ng Tze Yong kini menjadi tumpuan setelah mengalami kecederaan belakang.

Tze Yong, yang menghuni ranking ke-15 dunia kini berada pada fasa 80 peratus pulih namun soalnya kini dia masih trauma dengan apa yang dialaminya sebelum ini sehingga menimbulkan spekulasi dari orang ramai adakah dia masih ingin 'play safe' atau ambil sebarang risiko pada kejohanan kali ini.

"Saya tak rasa sakit. Namun, saya belum 100 peratus cergas sebab ketika main (sesi latihan) saya belum dapat perasaan macam main sebelum ini," katanya ketika ditemubual di Bukit Kiara.

Tze Yong menjadi sandaran kedua setelah perseorangan sensasi negara turut dihimpit isu keracunan makanan sebelum ini namun kini difahamkan jurulatihnya, Wong Tat Meng telah berada pada fasa terbaik menjelang Kejohanan BATC kali ini.

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro