KUALA LUMPUR: Jaguh beregu lelaki negara Aaron Chia-Soh Wooi Yik membalas dendam mereka ke atas Liang Wei Keng-Wang Chang dengan menyingkirkan beregu China itu daripada Kejohanan Indonesia Masters, hari ini.

Selepas kecewa dengan kegagalan di final Terbuka India, Aaron-Wooi Yik yang kini merupakan beregu nombor dua dunia menumpaskan pasangan nombor tujuh dunia itu 22-20, 21-13 selepas perlawanan selama 37 minit di pusingan kedua kejohanan yang berlangsung di Istora Senayan, Jakarta.

Ini merupakan kemenangan sulung Aaron-Wooi Yik ke atas Wei Keng-Chang yang sebelum ini mereka tewas dalam tiga pertemuan dan kekalahan terakhir mereka di final Terbuka India.

Juara Dunia 2022 itu akan bertemu satu lagi beregu China He Ji Ting-Zhou Hao Dong dalam suku akhir esok.

Juara beregu wanita negara Pearly Tan-M Thinaah juga mara ke suku akhir selepas menewaskan rakan beregu senegara Vivian Hoo-Lim Chiew Sien 21-13, 21-16 dalam masa 33 minit.

Beregu nombor enam dunia itu akan dicabar gandingan Li Wen Mei-Liu Xuan Xuan dari China yang menewaskan wakil Korea Selatan Kim So Yeong-Kong Hee Yong 22-20, 22-24, 21-12.

Beregu campuran profesional negara Goh Soon Huat-Shevon Lai Jemie turut melangkah ke suku akhir selepas mengalahkan Mathias Thyrri-Amalie Magelund dari Denmark 21-19, 21-16 dalam masa 39 minit.

Satu lagi beregu lelaki negara Tan Kian Meng-Tan Wee Kiong ditunjukkan jalan keluar awal oleh beregu Jepun Keiichiro Matsui-Yoshinori Takeuchi selepas 17-21, 17-21 kepada mereka.

Sementara itu, pemain perseorangan lelaki negara Ng Tze Yong terlepas peluang ke suku akhir selepas ditundukkan Lakshya Sen dari India 21-19, 8-21,17-21

-- BERNAMA