CRISTIANO RONALDO sepatutnya memberitahu Manchester United bahawa dia mahu meninggalkan kelab itu pada penghujung musim lalu dan bukannya mengumumkan kejutan itu pada Julai, menurut bekas bintang Liverpool, Jamie Carragher.

Superstar Ronaldo kembali ke Old Trafford tahun lepas, setelah menikmati kerjaya yang luar biasa dalam 12 musim di tempat lawan bersama Real Madrid dan Juventus, tetapi laporan meluas semalam mengatakan pemain berusia 37 tahun itu mahu berhijrah lagi.

Dia dikatakan mahu bermain dalam Liga Juara-Juara (UEFA Champions League), menurut The Times, yang pertama kali melaporkan berita itu, dan United tidak boleh menawarkannya selepas menamatkan saingan di tempat keenam yang mengecewakan musim lalu.

Penyerang Portugal itu telah menjadi tonggak utama dalam pertandingan itu sepanjang kariernya, dan prospek untuk berada jauh dari barisan hadapan bola sepak elit Eropah akan menjadi satu langkah ke belakang.

Pengurus baharu United, Erik ten Hag akan menyasarkan kembali ke Liga Juara-Juara, tetapi itu adalah sekurang-kurangnya setahun lagi, dan Ronaldo tidak mempunyai masa untuk disia-siakan.

Melainkan Ronaldo telah diberi maklumat yang tidak dijangka tentang peranannya di United pada musim baharu, Carragher berkata dia tidak dapat memahami 'masa' dipilih Ronaldo untuk berpindah.

Carragher mencetuskan perdebatan dengan bekas kapten United Gary Neville di Twitter apabila dia menulis: "Ronaldo melakukan apa yang saya fikir dia akan lakukan, menjaringkan gol tetapi memburukkan pasukan. Permintaan perpindahan juga membunuh idea dia menolak Man City kerana cinta dia untuk Man United."

Itu merujuk kepada saga yang menyaksikan United nampaknya menarik Manchester City untuk mendapatkan Ronaldo Ogos lalu, apabila Alex Ferguson merayu bekas pemain bintangnya untuk kembali ke Red Devils.

Komen Carragher mencetuskan sanggahan daripada Neville, yang berkata: "Saya faham, anda berpuas hati dengan diri anda sendiri tetapi dia boleh menolak City untuk United kerana dia lebih menyukai mereka dan masih mahu meninggalkan musim panas ini. Dia pergi sebelum ini tetapi masih menyukai kelabnya. Nikmati malam Sabtu dan tempoh kejayaan anda yang singkat."

"City tidak mahu dia [badut] dan anda adalah orang yang sama yang terus mengatakan ia seperti Elvis telah tiba di Manchester! Elvis telah meninggalkan bangunan itu," jawab Carragher.

Carragher menambah: "Selain itu, kenapa sekarang? Adakah ETH [Erik ten Hag] memberitahunya dia bukan sebahagian daripada rancangannya atau akan memainkan peranan terhad? Pastinya penghujung musim lalu adalah masa yang sesuai untuk memberitahu kelab."

*Artikel asal disiarkan di Stadium Astro