Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) merancang untuk meneruskan kempen Liga Malaysia (Liga-M) 2020 mulai 1 September dengan semua pasukan bertanding dibenar kembali menjalani sesi latihan pada Ogos.

Perancangan itu dibuat selepas kerajaan tidak meluluskan permohonan MFL untuk menyambung semula saingan pada Ogos dan sesi latihan dijalankan pada Julai, seperti yang diputuskan dalam Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pada Khamis.

Menurut kenyataan MFL, saingan Liga Super dan Premier yang bermula September depan adalah berdasarkan format baharu yang dijalankan secara separuh liga.

Manakala kempen Piala Malaysia bermula 17 September dirombak dengan tiada saingan peringkat kumpulan, sebaliknya saingan 16 pasukan berlangsung secara kalah mati satu pusingan.

Bagi kempen Piala FA dan Piala Cabaran pula, saingan dibatalkan.

Perubahan kalendar Liga-M 2020 dibuat dengan mengambil kira keputusan Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai PKP yang dipengerusikan Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam, sebagai rujukan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan MFL dalam menyusun perjalanan liga musim 2020.

Berikut merupakan perancangan baharu Liga Malaysia 2020 :-

1. MFL merancang untuk meneruskan pertandingan CIMB Liga Super, Liga Premier pada 1-2 September 2020 dan akan berakhir pada 26-27 September 2020 dengan saingan secara separuh liga sahaja.Menerusi format itu, liga akan bersambung dari perlawanan kelima hingga perlawanan ke-11 dengan semua perlawanan mengikut jadual asal seperti yang telah ditetapkan.

2. TM Piala Malaysia pula akan berlangsung pada 17-18 Oktober 2020 dan akan berakhir pada 7 November manakala Shopee Piala FA dan Challenge Cup dibatalkan. Format pertandingan TM Piala Malaysia akan dirombak di mana tiada saingan peringkat kumpulan dengan saingan 16 pasukan akan berlangsung secara kalah mati satu pusingan termasuk suku akhir dan separuh akhir. 11 pasukan terbaik CIMB Liga Super dan lima pasukan terbaik Liga Premier (kecuali pasukan Reserve Team) yang layak beraksi dalam saingan TM Piala Malaysia akan diundi untuk menentukan perlawanan awal dan juga pasukan tuan rumah.

3. Semua pasukan akan memulakan sesi latihan pada Ogos 2020 mengikut SOP kendalian latihan dan perlawanan Liga Malaysia yang akan dikeluarkan oleh FAM dan MFL berdasarkan arahan MKN, KKM dan KBS serta garis panduan daripada Konfederasi Bolasepak Asia (AFC) dan Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA).

4. Setiap perlawanan akan diadakan mengikut SOP Perlawanan Tanpa Penonton seperti yang ditetapkan oleh MKN dan KKM disebabkan penularan wabak COVID-19.

5. Tiada tempoh perpindahan pemain dibuka pada pertengahan Liga Malaysia 2020 jika saingan bermula pada September.

6. Saingan Liga Malaysia 2020 akan dibatalkan jika MKN, KKM dan KBS tidak membenarkan perlawanan bersambung semula sehingga September 2020.

7. Status Liga M3 kelolaan Amateur Football League (AFL) akan diputuskan pada Jun 2020 memandangkan banyak faktor sedang dikaji dan diperhalusi kerana perlawanan saingan kelab amatur itu diadakan di padang terbuka.

Menurut Datuk Ab Ghani, hasil perbincangan MFL bersama pemegang taruh jelas rata-rata mereka memberikan isyarat positif dalam usaha meneruskan kembali saingan Liga Malaysia bagi musim 2020 namun segala perancangan ini masih tertakluk kepada arahan dan saranan terbaharu daripada MKN, KKM dan KBS.

Berdasarkan perancangan baharu kalendar Liga Malayaia 2020, jika pertandingan CIMB Liga Super, Liga Premier dan TM Piala Malaysia dapat diteruskan maka MFL menetapkan juara CIMB Liga Super kekal untuk meraih slot automatik ke Liga Juara-Juara Asia (ACL) 2021 manakala juara TM Piala Malaysia dan naib juara CIMB Liga Super akan mendapat slot ke Piala AFC 2021.

Bagaimanapun, Datuk Ab Ghani menegaskan bahawa pelan perancangan ini akan dikaji semula pada Jun depan berdasarkan perkembangan semasa wabak COVID-19.

“Kami memantau situasi semasa isu wabak COVID-19 dan akan mengemukakan permohonan semula mengenai perancangan jadual Liga Malaysia 2020 berdasarkan arahan terbaharu MKN, KKM dan KBS pada Jun nanti.

“Pihak MFL juga menitikberatkan soal keselamatan semua pihak yang terlibat, dengan SOP perlawanan lebih ketat mengikut saranan MKN, KKM dan KBS, andai Liga Malaysia musim 2020 dapat diteruskan seperti yang dirancangkan itu,” jelasnya.

Ab Ghani berkata perancangan baharu kalendar Liga-M turut mengambil kira faktor penundaan tarikh Pusingan Kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023, ACL 2020 melibatkan pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT) dan tarikh baharu kejohanan Piala AFF 2020 yang dijangka pada 21 Nov hingga 15 Dis.