BEKAS juara dunia lightweight di UFC dan Bellator MMA, Eddie Alvarez telah pun melupakan kekalahannya di pentas ONE Championship pada Mac lalu.

Walaupun tewas pada perlawanan pertamanya, misi 'The Underground King' untuk bergelar juara lightweight di ONE Championship masih menjadi keutamaan.

"Saya tewas, tidak ada masalah. Saya melakukan perkara yang sama di UFC (tewas pada pertarungan pertama UFC di tangan Donald Cerrone) and secara jujurnya saya hampir tewas juga pada pertarungan pertama untuk Bellator (ketika menentang Greg Loughran)" kata Alvarez kepada BJPenn.com Radio.

Alveraz mempunyai sejarah yang kurang baik pada setiap pertarungan pertamanya. "Saya hanya perlu melepasi cabaran ini dan selepas ini saya terus menang dan akan menjadi juara", tambah Alvarez.

Petarung seni bela diri campuran (MMA) dari Amerika Syarikat itu telah pun mengalihkan fokus kepada pertarungan seterusnya.

Alvarez bakal menentang bekas juara dunia dua kali di ONE Championship bagi divisyen lightweight, Eduard Folayang.

Pertarungan itu dijadualkan berlangsung pada acara ONE: Dawn of Hereos di Manila, Filipina pada 2 Ogos nanti.

"Dia lawan yang sukar, petarung yang boleh bertahan lama", kata Alvarez yang tidak mahu memandang rendah pada lawannya.

"Saya tahu tentang kekuatan Wushu kerana saya berlatih dengan Zabit (Magomedsharipov) dan beberapa petarung lain dari Rusia yang datang ke (New) Jersey untuk berlatih bersama, mereka semua ada latar belakang Wushu.

"Jadi ia satu seni yang baik apabila digunakan pada MMA," kata Alvarez lagi.

Sebagai rekod, Folayang mempunyai latar belakang Wushu yang sangat baik.

Dia pernah memenangi pingat perak dan gangsa pada Sukan Asia tahun 2006 dan 2002, pingat gangsa pada Kejohanan Dunia Wushu 2005.

Alvarez sedar pertarungannya menentang Folayang bukanlah mudah, lebih-lebih lagi pertarungan itu dijadualkan berlangsung di negara kelahiran Folayang, Filipina.

"Saya tidak pernah mahukan pertarungan yang mudah. Keinginan saya hanyalah untuk memenangi kejuaraan di ONE Championship.

"Dan lelaki ini (Folayang) telah memenanginya bukan sekali, tetapi dua kali," tegas Alvarez yang yakin akan membawa pulang kemenangan nanti.

Kedua-kedua Alvarez dan Folayang gagal pada pertarungan terakhir mereka. Alvareas tewas di tangan Timofey Nastyukhin manakala Folayang pula tewas kepada Shinya Aoki.