Polis Diraja Malaysia akan menghantar 58 atlit bagi menyertai kejohanan Sukan Polis dan Bomba Dunia 2013 di Belfast, Ireland Utara pada 1 hingga 10 Ogos.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata kejohanan itu melibatkan enam acara sukan iaitu golf, badminton, boling padang, skuasy, olahraga dan bina badan.

"Semua sukan ini seolah-olah sukan tradisi kita sebenarnya. Jika kita punya latihan yang baik dan fokus, maka kita boleh mengungguli acara ini dengan agak mudah," katanya dalam ucapan sempena majlis penyerahan bendera PDRM kepada Chef De Mission Kontinjen PDRM ke temasya itu di Pusat Latihan Polis di sini.

Temasya sukan dwitahunan khusus untuk anggota polis dan bomba itu bermula pada 1985 di San Jose, California dan kontinjen PDRM menyertai temasya itu sejak 1995 yang berlangsung di Melbourne, Australia.

Khalid berkata cabaran yang perlu dilalui atlet kali ini sangat berat kerana kejohanan diadakan pada bulan Ramadan.

"Jadikan bulan Ramadan ini sebagai pencetus semangat untuk terus berjuang dengan lebih gigih demi mencapai kemenangan.

"Dengan adanya penyertaan acara bina badan dan acara 'favourite' yang lain, saya berharap agar pungutan pingat kali ini akan lebih baik, sekali gus melonjakkan nama PDRM dan negara di mata dunia," katanya sambil menambah pasukan itu berlepas pada 27 Julai ini.