UNAI EMERY menilai peluang Arsenal untuk ke perlawanan akhir Liga Europa masih lagi 50-50 meskipun menang 3-1 dalam pertemuan pertama separuh akhir ke atas Valencia.

Mouctar Diakhaby meletakkan pelawat di hadapan dalam aksi di Stadium Emirates, awal pagi Jumaat, sebelum Emery bangkit mengubah kedudukan.

Alexandre Lacazette meledak dua gol dalam tempoh tujuh minit untuk giliran Arsenal di hadapan sebelum Pierre-Emerick Aubameyang menambah gol ketiga.

Finalis Copa del Rey, Valencia, bakal menghadapi tugas berat untuk mencapai satu lagi perlawanan akhir, namun Emery enggan meremehkan bekas pasukannya itu.

"Kami menganggap pertemuan ini akan tetap sukar," kata Emery yang pernah memenangi Liga Europa sebanyak tiga kali di samping Sevilla.

"Dalam perlawanan kedua, peluangnya adalah 50-50 dan ia merupakan keputusan yang baik untuk pertemuan pertama.

"Begitupun, aksi timbal balik akan menjadi sangat sukar dan mungkin berbeza. Saya menilai kedua-dua pasukan mempunyai peluang 50-50.

"Kami gembira dengan keputusan hari ini dan juga berbangga dengan penyokong kami. Kami berasakan sokongan mereka sepanjang 90 minit dan saya juga bangga dengan barisan pemain kerana apabila ketinggalan 0-1, bukan mudah untuk bertenang dan bangkit untuk meraih hasilnya.

"Valencia melepaskan tiga gol adalah sesuatu yang tidak normal.

"Valencia merupakan pasukan yang sangat mantap, sebab itulah saya sangat bangga dengan usaha kami tetapi ia akan menjadi sangat sukar apabila kami bertandang ke sana, minggu depan.

"Ia akan menjadi sangat sukar, itu sesuatu yang biasa. Mereka merupakan sebuah pasukan yang sudah terbiasa beraksi dalam separuh akhir dan mereka boleh bangkit.

"Saya mempersiapkan strategi kami. Ini satu lagi perlawanan separuh akhir untuk diteruskan dan kami menikmati tugasan ini.

"Kami akan membuat persediaan dengan menganggap peluang kami adalah 50-50, jadi kami juga perlu berjuang di sana sambil memikirkan untuk menang, untuk menjaringkan gol.

"Dalam masa sama, kami perlu memanfaatkan serangan dan penguasaan bola tetapi sokongan padu penyokong akan menyemarakkan semangat mereka."

Emery menjangkakan Laurent Koscielny akan cergas untuk pertemuan kedua selepas dibawa keluar ekoran keletihan.