Perak terus mengukuhkan cengkaman di tangga kedua Liga Super selepas melakar kemenangan bergaya 5-1 ke atas Kuala Lumpur di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras, malam tadi.

Skuad diberi jolokan 'The Bos Gaurus' itu bermula garang dengan mendahului 2-0 selepas perlawanan hanya berlangsung 11 minit, hasil jaringan pemain import Gilmar Jose Da Silva pada minit ketujuh diikuti gol kedua menerusi sepakan penalti yang disempurnakan Wander Luiz, selang empat minit kemudian.

Perak terus menambah derita skuad 'The City Boys' menerusi jaringan Mohd Nor Hakim Hassan pada minit ke-17 dan Mohd Nazrin Mohd Nawi (minit ke-36) sebelum menamatkan pesta gol menerusi sepakan penalti yang disempurnakan Gilmar Jose pada masa kecederaan separuh masa kedua, manakala gol sagu hati Kuala Lumpur dijaringkan penyerang prolifik, Guilherme De Paula pada minit ke-46.

Kemenangan malam tadi meletakkan Perak yang mengumpul 35 mata selesa untuk menamatkan saingan musim ini, di tempat kedua sekiranya berjaya mengutip empat mata daripada baki dua aksi selepas ini.

Sementara itu di Stadium Perak, Ipoh menyaksikan gol tunggal Muhammad Faris Ramli pada minit keempat membantu PKNS FC mencatat kemenangan tipis 1-0 ke atas PKNP FC, sekali gus melonjakkan pasukan itu ke tangga ketiga carta.

Turut mengutip tiga mata adalah pasukan tercorot liga, Negeri Sembilan yang mengejutkan Selangor 3-1 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi.

Gol pertama Negeri Sembilan dijaringkan Nicolas Leandro Velez pada minit ke-12, namun Selangor bangkit menyamakan kedudukan seminit kemudian menerusi Rufino Segovia.

Bagaimanapun, Fabio Junior kembali meletakkan pasukan tuan rumah di hadapan selepas menyempurnakan sepakan penalti pada minit ke-17 sebelum Nicolas Leandro Velez mengesahkan kemenangan Negeri Sembilan menerusi gol ketiga pada minit ke-74.

Dalam pada itu, Melaka gagal memanfaatkan aksi di laman sendiri apabila terikat 2-2 berdepan Pahang di Stadium Hang Jebat.

Pahang terlebih dahulu di hadapan pada minit kelapan menerusi Issey Farran Morgan Nakajima sebelum R. Gopinathan menyamakan kedudukan pada minit ke-15.

Pasukan tuan rumah kemudian mendahului 2-1 hasil jaringan Yahor Zubovich pada minit ke-24, namun pada masa kecederaan separuh masa pertama Pahang berjaya menyamakan kedudukan menerusi Amamchi Augustine Iwuji

Sementara itu dalam saingan Liga Premier, pasukan yang berada di tangga kedua carta, Felcra FC dikejutkan oleh Johor Darul Ta'zim (JDT) II menerusi kekalahan 1-2 di Stadium Shah Alam.

Pasukan tuan rumah terlebih dahulu membuka jaringan menerusi penyerang import dari Brazil, Casagrande pada minit ke-12, namun skuad Harimau Selatan berjaya bangkit menerusi jaringan pemain import dari Argentina, Nicolas Fernandez lapan minit kemudian dan jaringan Amer Saidin (minit ke- 40).

Sabah pula gagal menggunakan kelebihan beraksi di laman sendiri apabila terikat tanpa jaringan menentang Pulau Pinang di Stadium Likas, Kota Kinabalu.

Di Stadium Shah Alam, jaringan sendiri pemain Polis Diraja Malaysia (PDRM), Mohamad Hariz Fazrin Mohd Nazri pada minit ke-70 menghadiahkan tiga mata penuh kepada UiTM FC.

Terdahulu, UiTM FC membuka jaringan seawal minit kedua menerusi pemain import dari Korea Selatan, Noh Sang Min, sebelum PDRM menyamakan kedudukan menerusi pemain import dari Jepun, Shunsuke Nakatake pada minit ke-67.

-- BERNAMA