KUALA LUMPUR: Skuad remaja kebangsaan memulakan kempen kejohanan bola sepak Piala Asia Bawah 17 Tahun (B-17) dengan langkah kiri apabila tewas 0-4 kepada Yemen semalam.

Pada aksi pembukaan Kumpulan A di Stadium Thammasat, Bangkok itu, skuad kendalian Osmera Omaro terpaksa akur dengan keampuhan pasukan lawan yang terlebih dahulu membuka jaringan menerusi Abdulrahman Al Khader Abdulnabi pada minit ke-21.

Selang 10 minit kemudian, Yemen terus angkuh mengawal perlawanan sekali gus berhasil menambah jaringan kedua menerusi Adel Abbas Qasem sebelum tamat separuh masa pertama.

Babak kedua perlawanan, Yemen tidak menunggu lama untuk memburu gol selepas dihadiahkan sepakan penalti yang disempurnakan Anwar Hussein Abdullah Al Turaiqi pada minit ke-48.

Skuad negara terus dihukum selepas hantaran leret Ali Al Hanbasi di kawasan kotak penalti, tertampan kaki pemain negara, Adib Ibrahim sekali gus menghasilkan gol keempat berbaki dua minit sebelum memasuki masa kecederaan.

Malaysia akan mengharungi aksi kedua kumpulan berdepan tuan rumah, Thailand di Stadium Pathum Thani, Ahad ini sebelum perlawanan terakhir menentang Laos di Stadium Thammasat pada 21 Jun ini.

Jika layak ke peringkat lapan terbaik, lawan yang dijangka menanti adalah tiga pasukan terkuat benua ini dari Kumpulan B iaitu Korea Selatan, Qatar atau Iran, dengan Afghanistan melengkapkan kumpulan itu.

Malaysia bakal mengharungi saingan Piala Asia B-17 bagi merebut empat tiket automatik ke kejohanan Piala Dunia B-17 2023.

-- BERNAMA