HANSI Flick dengan tegas menolak tanggapan bahawa Jerman tewas kepada Jepun ketika membuka kempen Piala Dunia di Qatar berikutan terganggu dengan kontroversi kempen OneLove.

Jerman merupakan antara beberapa pasukan Eropah yang merancang untuk meminta ketua pasukan masing-masing memakai lilitan OneLove sebagai simbolik diskriminasi dan pencabulan hak asasi manusia oleh tuan rumah, Qatar, di mana homoseksualiti merupakan satu jenayah.

Sebagai tindak balas, Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) mengancam untuk mengenakan sekatan sukan kepada pasukan yang terlibat, lantas pasukan-pasukan itu menarik balik hajat mereka mereka untuk memakai lilitan lengan.

Jerman berasakan FIFA cuba "mendiamkan" mereka, lalu mereka bertindak balas dengan menekup tangan di mulut ketika tradisi gambar berpasukan sebelum sepak mula dengan Jepun.

Sebaik tewas kepada Samurai Blue, beberapa pengkritik cuba mengaitkan kekalahan Die Mannschaft itu ada kena mengena dengan pendirian moral mereka.

Apabila Flick ditanya adakah benar menjelang pertembungan getir dengan Sepanyol, awal pagi esok, dia berkata: "Tidak. Tidak sama sekali."

Dalam masa sama, Flick hanya berseorangan ketika menghadiri sidang akhbar pra-perlawanan itu malam tadi biarpun setiap pasukan diarahkan untuk menghadiri sesi berkenaan sekurang-kurangnya dengan ketua jurulatih dan seorang pemain.

Mereka boleh didenda jika gagal mematuhi peraturan tersebut.

Bagaimanapun, skuad Jerman yang berpangkalan di bahagian utara negara itu untuk berada berhampiran Al Ruwais, ini bermakna mana-mana pemain yang menghadiri sidang akhbar akan terlepas sesi latihan selama tiga jam.