IPOH: Peluang Perak FC untuk beraksi dalam saingan Piala Malaysia tahun ini masih belum tertutup.

Senarai penuh pasukan yang akan bersaing hanya dijangka diketahui Rabu depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Perak FC, Bobie Farid Shamsuddin berkata, setakat ini, mereka belum mendapat apa-apa maklumat mengenai perkara tersebut.

“Kami masih belum dapat apa-apa pengesahan mengenai play-off dan sebagainya tetapi melihat senario pelesenan kelab yang telah disyaratkan oleh MFL (Liga Bolasepak Malaysia) kami telah lulus dari semua segi.

“Kita tahu ada beberapa team yang gagal untuk memenuhi keperluan pelesenan,” katanya pada sidang media di Stadium Perak, di sini, hari ini.

Hadir sama Pengerusi Perak FC, Datuk Seri Abdul Azim Mohd Zabidi dan Ketua Jurulatih baharu, Lim Teong Kim.

Menurut Bobie Farid, Perak FC masih ada peluang untuk ke Piala Malaysia disebabkan terdapat dua pasukan yang diberi amaran oleh MFL untuk menyelesaikan masalah dihadapi.

“Jika mereka tidak menyelesaikan masalah dihadapi, pasukan yang masuk ke Piala Malaysia ialah Pulau Pinang dan Perak,” ujarnya.

Sementara itu, Teong Kim berkata, beliau belum membuat keputusan mengenai pemain yang akan dikekalkan untuk musim 2023.

Beliau mengakui, Perak mempunyai ramai pemain muda tempatan yang berbakat yang boleh diketengahkan.

“Falsafah kita adalah memberi peluang kepada pemain-pemain tempatan tetapi kita perlu juga bantuan daripada pemain-pemain luar negara kerana menjadi sebagai ‘someone to hold the team’.

“Tapi ramai pemain muda akan diberi peluang untuk menunjukkan kehebatan mereka, ini falsafah kami,” ujarnya.

Dalam pada itu, Abdul Azim berkata, pihaknya akan mencuba sedaya upaya untuk memastikan masalah tunggakan gaji tidak akan berulang.