PARIS Saint-Germain (PSG) mara ke pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara pada Khamis selepas seri 1-1 di Borussia Dortmund.

Kelab Perancis itu berdepan bahaya tersingkir pada peringkat kumpulan sejak 2011, namun bangkit daripada ketinggalan untuk meraih satu mata membolehkan mereka mara sebagai naib juara Kumpulan F.

Karim Adeyemi meletakkan Dortmund di hadapan pada awal separuh masa kedua tetapi pemain remaja, Warren Zaire-Emery menyamakan kedudukan untuk PSG mara ke pusingan kalah mati musim ke-12 berturut-turut.

"Kami gembira tetapi kami tahu kami boleh melakukan yang lebih baik.

"Kami bermain dengan baik tetapi bola sepak kadang-kadang begitu, kadang-kadang bola tidak mahu masuk," kata Zaire-Emery kepada penyiar Canal Plus.

Di sebalik keputusan itu, persembahan dipamerkan PSG bermakna pasukan Luis Enrique mempunyai banyak perkara yang perlu dilakukan jika mereka ingin melangkah lebih jauh di pentas Eropah.

“Kami masih hidup. Tiada pasukan akan berharap untuk menentang kami pada pusingan seterusnya,” kata jurulatih PSG, Luis Enrique.

Dortmund berpeluang mengelak beberapa pasukan pilihan pertandingan termasuk juara bertahan, Manchester City dan Real Madrid dengan kedua-dua pasukan itu mungkin menjadi lawan untuk PSG.

“Kami masih jauh daripada artikel yang telah siap.

"Kami perlu membuat persiapan yang baik lawan yang akan kami hadapi lebih kuat,” kata kapten PSG, Marquinhos.

Dortmund pula akan bermain dalam pusingan kalah mati buat kali kelima dalam enam musim, walaupun mereka hanya mara ke suku akhir sekali sejak 2017.

*Artikel asal yang disiarkan di Sinar Harian