DOHA: Gol lewat permainan Almoez Ali memastikan Qatar hanya selangkah lagi bagi mempertahankan gelaran apabila mara ke final Piala Asia 2023 selepas menewaskan juara tiga kali Iran 3-2 pada perlawanan separuh akhir yang sengit di Stadium Al Thumama di sini, malam tadi.

Penyerang sensasi Akram Afif memastikan Qatar bangkit daripada ketinggalan apabila meledak gol kedua pasukan di hujung separuh masa pertama selepas Jassem Gaber Abdulsallam menafikan jaringan pembukaan Iran menerusi Sardar Azmoun di awal permainan.

Team Melli bimbingan Ardeshir Ghalehnoy yang menyingkirkan pilihan utama Jepun  2-1di suku akhir kemudian mengikat kedudukan 2-2 di awal babak kedua menerusi penalti Alireza Jahanbakhsh, namun Ali, penjaring terbanyak edisi 2019 memastikan Qatar ke final dengan jaringan kemenangannya.

Keputusan itu menyaksikan The Maroons meraih kemenangan pertama ke atas Iran sejak 2009, manakala kekalahan menyaksikan Iran terus kempunan menjejakkan kaki ke pentas final selepas kali terakhir melakukannya ketika memenangi gelaran ketiga pada edisi 1976 di Tehran.

Pada final di Stadium Lusail, Sabtu ini, Qatar bimbingan Marquez Lopez akan membuat perhitungan dengan Jordan yang melakar sejarah mara ke final buat kali pertama selepas menyingkirkan juara dua kali Korea Selatan 2-0, pada Selasa.

Pada aksi malam tadi, Iran mendahului pada minit keempat menerusi sepakan gunting Azmoun selepas pemain Qatar, Pedro Corereia gagal mengeluarkan bola tandukan Saeid Ezatolahi berpunca hantaran jauh dari sebelah kanan Jahanbakhsh.

Mehdi Taremi yang kembali daripada penggantungan satu perlawanan terlepas peluang menggandakan kedudukan buat Iran apabila sedikit lewat untuk menyambar hantaran lintang dari sebelah kanan Jahanbakhsh pada minit ke-11.

Abdulsallam menyamakan kedudukan buat Qatar pada minit ke-17 selepas beliau yang menerima hantaran Afif dari sebelah kanan, melepaskan rembatan yang terkena kaki Ezatolahi, menyaksikan bola melambung dan menjunam menewaskan Alireza Safar Beiranvand di gawang.

Afif memiliki peluang terbaik untuk meletakkan The Maroons di depan pada minit ke-32, namum rembatannya dari jarak dekat diselamatkan Beiranvand sebelum percubaan susulan beliau melepasi palang gol.

Namun, kekecewaan pemain Al Sadd berusia 27 tahun itu terubat selepas beliau meledak jaringan cantik menerusi rembatan kencang dari dalam kotak penalti pada minit ke-43, berpunca hantaran Ahmed Fathy Abdoulla yang terdahulu merampas bola dari pihak lawan dengan bergaya.

Ia merupakan jaringan kelima Afif pada kempen kali ini sekali gus hanya dibezakan satu gol dengan pendahulu Aymen Hussein dari Iraq yang mengumpul keseluruhan enam gol.

Gawang Qatar nyaris dibolosi di penghujung separuh masa pertama, menyaksikan Lucas Mendes menyelamatkan dua percubaan berturut-turut Hossein Kanani berdekatan garisan gol pada tambahan masa sekali gus mempertahankan kedudukan 2-1 memasuki waktu rehat.

Bersambung babak kedua, Iran tidak menunggu lama untuk menyamakan kedudukan menerusi penalti Jahanbakhsh pada minit ke-51 apabila pengadil mengesahkan bola rembatan Ezatolahi terkena tangan Abdoulla selepas meneliti rakaman Video Bantuan Pengadil (VAR) di tepi padang.

Kedudukan 2-2 kekal sehingga memasuki 10 minit terakhir perlawanan sebelum Ali meledak gol kemenangan pada minit ke-82 selepas mengawal bola hantaran Abdulaziz Hatem dengan baik sebelum melepaskan rembatan dari jarak dekat menewaskan Beiranvand untuk kali ketiga.

Memasuki tambahan masa yang berlanjutan selama 17 minit, drama perlawanan memuncak dengan Shoja Khalilzadeh dilayangkan kad merah pada minit ke-90+3 kerana kekasaran ke atas Afif sebelum percubaan Jahanbakhsh dari sebelah kanan hanya menggegar tiang pada minit ke-90+14.

-- BERNAMA