CRISTIANO RONALDO menjaringkan dua gol tetapi Lionel Messi dan Kylian Mbappe memastikan kemenangan 5-4 Paris Saint-Germain (PSG) ke atas Riyadh All-Stars dalam aksi persahabatan awal pagi tadi.

Perlawanan hiburan di Stadium Antarabangsa King Fahd itu menyaksikan 21 percubaan tepat dihasilkan, sembilan gol dan satu layangan kad merah buat Juan Bernat manakala Neymar pula gagal menyudahkan sepakan penalti.

Selepas penampilan pertamanya bersama Al Nassr tepaksa ditangguhkan berikutan penggantungan domestik yang dibawa sewaktu mewakili Manchester United, aksi pertama Ronaldo di Riyadh adalah bersama kesebelasan gabungan yang turut dibarisi pemain dari Al Hilal.

Ia menyaksikan Ronaldo kembali bersemuka dengan seteru lamanya dan pemenang Anugerah Ballon d'Or terbanyak, Lionel Messi, buat kali pertama sejak Juventus menewaskan Barcelona 3-0 di peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Eropah (UCL) pada 2020.

Messi terlebih dahulu menjaringkan gol dalam pertembungan ke-37 dua pemain legenda itu, di mana PSG sentiasa mendahului dan tuan rumah pula menyamakan kedudukan sebanyak tiga kali, tetapi Ronaldo mengatasinya daripada segi jaringan.

Neymar, Mbappe dan Messi bergandingan ketika menghasilkan jaringan pembukaan yang disudahkan Messi pada minit ketiga tetapi Ronaldo kemudian menyamakan kedudukan menerusi sepakan penaltinya selepas dikasari Keylor Navas.

PSG kehilangan Bernat, yang dilayangkan kad merah kerana terjahannya selaku pertahanan terakhir di tengah padang, tetapi mereka kembali di depan apabila Marquinhos menyudahkan umpanan Mbappe pada minit ke-43.

Neymar terlepas peluang untuk menggandakan kelebihan PSG selepas sepakan penaltinya mudah diselamatkan dan ia mengundang padah apabila Ronaldo menanduk masuk gol penyamaan tuan rumah sebelum ke bilik persalinan.

PSG jelas belum dapat memudarkan semangat lawan mereka biarpun Sergio Ramos menyelesaikan umpanan Mbappe pada minit ke-53, di mana kelebihan satu gol itu terus dipadamkan Jang Hyun-soo berselang tiga minit.

Prestasi cemerlang Mbappe akhirnya membuahkan hasil apabila memperoleh sepakan penalti yang disudahkannya selepas sejam permainan sebelum dia, Messi, Neymar dan Ronaldo dikeluarkan.

Tempo perlawanan kelihatan mengendur selepas itu tetapi penonton terus disajikan dengan satu lagi jaringan daripada PSG, yang dihasilkan Hugo Ekitike, selain gol lewat permainan Anderson Talisca buat Riyadh All-Stars. -- Stadium Astro