BINTANG UFC Khabib Nurmagomedov yang telah bersara dari sukan seni bela diri campuran (MMA) sejak Oktober tahun lalu, kini seolah-olah berminat untuk menceburi sukan bola sepak pula.

Jaguh dari Dagestan, Rusia itu memuat naik video di laman Instagramnya mengatakan dia kini seorang ‘free agent’ (ejen bebas) dan bersedia untuk menerima sebarang tawaran dari mana-mana kelab.

Dalam video tersebut, Khabib dilihat sedang berlatih berlari beserta kapsyen, “Membuat persediaan untuk debut bola sepak saya. Saya ejen bebas dan bersedia untuk menerima tawaran."

Bagaimanapun, kata-kata itu dipercayai hanyalah gurauan dari Khabib yang sememangnya amat meminati sukan tersebut.


Juara lightweight berusa 32 tahun itu juga pernah mengakui dia lebih sukakan bola sepak berbanding MMA.

BACA: Cristiano Ronaldo akui lebih gemar tonton UFC, tinju berbanding bola sepak

“Saya telah lama menonton bola sepak dan saya tidak pernah bosan menontonnya.

“Kalau tonton UFC, kadang-kala saya jadi bosan juga. Dulu saya tonton semua pertarungan (UFC) tetapi sekarang tidak,” katanya seperti dipetik dalam temu bual dengan UFC Rusia.

Khabib juga merupakan antara peminat setia kelab La Liga, Real Madrid selain turut meminati beberapa kelab lain seperti Galatasaray dan Anzhi Makhachkala.

“Saya tahu semua pasukan dan kelab bola sepak, saya boleh ingat siapa yang menang Piala UEFA, Liga Juara-Juara, Kejuaraan Eropah.

"Piala Dunia FIFA, posisi mana yang dia ambil, siapa namanya, semua gol - saya tahu semuanya."

Dedah Khabib, semasa kecil, dia pernah mempunyai impian untuk menjadi pemain bola sepak dan selalu menonton perlawanan bola sepak.

“Bagi saya, bola sepak adalah sukan nombor satu. Bola sepak lebih baik (daripada MMA), anda tak perlu belasah orang. Anda hanya perlu turun ke padang dan tunjukkan bakat kepada semua orang secara profesional.

"Sudah tentu, agak sukar tetapi saya lebih menyukainya, lebih daripada UFC, lebih daripada MMA,” katanya.

Selain itu, Khabib turut mempunyai kenalan baik dalam kalangan bintang bola sepak seperti Cristiano Ronaldo, Karim Benzema dan Zlatan Ibrahimovic.

Dalam aksi UFC 254 pada Oktober tahun lalu, Khabib berjaya mengekalkan kejuaraan lightweight UFC selepas menewaskan Gaethje dari Amerika Syarikat.

Acara yang berlangsung di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE) itu menyaksikan Khabib menumpaskan Gaethje menerusi kuncian ‘triangle choke’ pada minit 1:34 pusingan kedua.

BACA: UFC 254: Khabib kekalkan kejuaraan lightweight UFC, umum persaraan

BACA: Janji kepada ibu, ketiadaan ayah di sisi... antara sebab Khabib bersara

BACA: Alhamdulillah... Khabib kini sah petarung 'pound-for-pound' nombor satu UFC

Keputusan itu sekali gus melebarkan rekod profesional Khabib dengan 29 kemenangan tanpa kalah (29-0).

Khabib juga mengambil alih tempat pertama dalam ranking ‘pound-for-pound’ UFC, menggantikan petarung Amerika Syarikat, Jon Jones yang kini di tempat kedua.

Bagaimanapun, sejurus selepas perlawanan Khabib mengejutkan peminat dengan mengumumkan persaraannya dari sukan MMA.