LEGENDA tenis Australia, Margaret Court tidak percaya Serena Williams pernah 'mengagumi' dia dan mendakwa permainan di era moden ketika ini jauh lebih mudah berbanding zamannya sendiri.

Serena, yang secara meluas dianggap sebagai salah seorang ahli sukan terhebat sepanjang zaman, meninggalkan saingan tenis peringkat tertinggi susulan kekalahan kepada Ajla Tomljanovic pada pusingan ketiga Terbuka AS.

Walaupun masa jelajah Serena kini seakan sudah berakhir pemain berusia 40 tahun itu meninggalkan teka-teki apabila mengungkap kata 'anda tidak pernah tahu' apabila ditanya mengenai penampilannya di masa depan.

Serena tunduk dengan 23 kemenangan perseorangan Grand Slam -- kurang satu daripada pemegang rekod, Margaret Court.

Court, 80, ketika ini ialah paderi gereja Pentakosta dan telah dikritik sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana komen mengenai kaum, homoseksual dan komuniti transgender.

Dia terus terang apabila ditanya tentang perasaannya terhadap Serena, memberitahu Telegraph: "Serena, saya mengaguminya sebagai pemain. Tetapi saya tidak fikir dia pernah mengagumi saya."

Court memenangi gelaran perseorangan Grand Slamnya antara 1960 dan 1973, dan pemain Australia itu percaya pemain tenis era moden lebih mudah daripada yang dia lakukan semasa kerjayanya yang luar biasa.

"Saya ingin bermain dalam era ini; saya fikir ia lebih mudah," katanya. "Saya sangat ingin membawa bersama keluarga atau rakan bersama saya. Tetapi saya tidak boleh, saya terpaksa pergi sendiri atau bersama pasukan kebangsaan.

"Orang ramai tidak nampak semua itu. Sebagai pemain amatur, kami terpaksa bermain setiap minggu, kerana kami tidak mempunyai wang. Sekarang, mereka boleh berlepas bila-bila masa mereka mahu, terbang balik bila-bila masa mereka mahu.

"Kami akan pergi selama 10 bulan. Itulah sebabnya saya bersara pada tahun 1965, kerana saya pernah merindukan rumah. Anda mungkin bersama orang lain yang ganjil, tetapi ia tidak seperti mempunyai keluarga anda di sana.

"Kami tidak mempunyai ahli psikologi atau jurulatih bersama kami. Ia adalah dunia yang berbeza. Itulah yang mengecewakan saya; pemain hari ini tidak menghormati masa lalu permainan." -- Stadium Astro