BEKAS Presiden Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), Sepp Blatter digantung enam tahun dan lapan bulan daripada terlibat dalam sebarang aktiviti persekutuan itu.

Ia akan berkuat kuasa selepas penggantungan sekarang tamat pada Oktober depan.

Penggantungan itu susulan tindakan Blatter yang melanggar beberapa kod etika FIFA.

Dia juga didenda RM4.41 juta (CHF 1 juta) selepas siasatan melibatkan pembayaran bonus secara besar-besaran oleh badan itu selesai.

Siasatan terbaharu itu melibatkan pembayaran bonus Piala Dunia yang dibayar kepada Blatter dan beberapa bekas pegawai kanan FIFA, termasuk bekas setiausaha agung Jerome Valcke, bekas naib presiden, Julio Grondona dan bekas pengarah kewangan, Markus Kattner.

Jawatankuasa Etika FIFA dalam satu kenyataan memaklumkan Blatter didakwa telah melanggar etika setelah bersetuju serta menerima bonus berjumlah CHF23 juta (RM101.52 juta).

Beliau juga didapati menandatangani, meluluskan bonus CHF46 juta kepada Messrs Valcke, Grondona dan Kattner.

Bayaran tersebut melibatkan Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan dan Piala Dunia 2014 di Brazil.

Bagaimanapun, ketiga-tiga mereka nafi melakukan kesalahan itu.

Jawatankuasa rayuan FIFA sebelum ini meminta hukuman seumur hidup namun hakim Joachim Eckert mengambil keputusan untuk hukuman lapan tahun.

Pada 2013, ahli jawatankuasa eksekutif FIFA, Vernon Manilal Fernando dari Sri Lanka dipecat kerana rasuah selepas rayuan dilakukan pendakwa raya Michael Garcia.