KUALA LUMPUR: Skuad wanita negara meraih kemenangan sulung selepas menewaskan Switzerland 3-1 pada aksi keempat saingan liga sepusingan Kejohanan Hoki Dalam Dewan Antarabangsa Piala Tuanku Zara 2023 di Ipoh, Perak hari ini.

Pada pertembungan di Stadium Hoki Indera Mulia itu, pemain negara Iren Hussin meletakkan skuad bimbingan Mohd Badrul Hisham Osman selesa mendahului 2-0 selepas menjaringkan gol padang pada minit ke-15 sebelum menyempurnakan pukulan sudut penalti pada minit ke-28.

Malaysia menambah derita pasukan lawan apabila menambah jaringan ketiga menerusi gol pukulan sudut penalti Nor Asfarina Isahyifiqa Isahhidun pada minit ke-38, namun Switzerland berjaya menjaringkan gol sagu hati hasil pukulan sudut penalti Trosch Tamara seminit kemudian.

Bercakap selepas perlawanan, Mohd Badrul memuji kesungguhan yang ditunjukkan barisan pemainnya hingga mampu melakar kejutan ke atas Switzerland sekali gus meraih kemenangan pertama selepas empat perlawanan.

"Dengan rekod dimiliki Switzerland pada kejohanan ini, kami tidak jangka akan mencatat kemenangan ke atas mereka, namun pemain telah membuktikan mereka mampu untuk memberikan saingan kepada pasukan bertaraf dunia.

"Secara keseluruhan, pemain telah memberikan sehabis baik dan membuktikan kami mampu untuk meraih mata. Bertemu New Zealand esok, kami akan mengekalkan taktikal yang sama seperti hari ini dan berharap untuk meraih tiga mata lagi," katanya.

Terdahulu, Malaysia tewas 2-3 kepada Australia pada aksi ketiga yang berlangsung pada tengah hari tadi di venue sama.

Pasukan negara yang menduduki tempat kelima dengan mengumpul tiga mata, akan menentang New Zealand yang berada di kedudukan tercorot selepas mengutip satu mata pada aksi terakhir liga sepusingan di venue sama, esok.

Afrika Selatan berada di posisi teratas selepas mengumpul 12 mata diikuti Switzerland kedua (sembilan mata), Australia ketiga (enam mata) dan Namibia keempat dengan empat mata.

Sementara itu, dua gol dijaringkan Iren ketika menentang Switzerland membolehkan beliau berkongsi kedudukan teratas dalam carta penjaring terbanyak bersama pemain Afrika Selatan Fourie Tegan dan Philander Azaylee (Namibia) yang mengumpul enam gol setakat ini.

-- BERNAMA