KUALA LUMPUR: Malaysia menumpaskan pasukan gergasi bola sepak Asia Tenggara, Thailand 2-1 dalam saingan kumpulan B Sukan SEA Hanoi 2022 yang mendebarkan pada malam ini.

Skuad bimbingan Brad Maloney, berjaya mematahkan hasrat Thailand yang mula mendahului dalam aksi babak pertama hasil jaringan Patrik Gustavsson pada minit ke-33.

Memasuki separuh kedua, pasukan Malaysia menghampiri kutipan mata pertama selepas mempamerkan aksi luar biasa dengan serangan bertubi-tubi sehingga membolosi pintu gol juara 16 kali, Thailand pada minit ke-61 hasil rembatan Danial Asri.

Gol kedua pasukan tanah air muncul pada babak terakhir apabila Nur Azfar Fikri Azhar menyumbang satu lagi gol pada minit ke 90 dengan pertambahan empat minit.

Sukan SEA ke-31 | Malaysia tewaskan Thailand 2-1 dalam aksi sulung


Ia sekali gus mengakhiri perlawanan yang berlangsung di Stadium Thien Truong Hanoi, Vietnam dengan mata pertama dalam kumpulan B.

Selepas bertemu Thailand, Malaysia dijadual menentang Laos pada 11 Mei, Singapura (14 Mei) dan Kemboja 16 Mei di venue sama dalam memburu dua slot terbaik ke peringkat separuh akhir.