KUALA LUMPUR: Tiada perbincangan khusus diadakan oleh Persatuan Badminton Malaysia (BAM) setakat ini untuk menyerap kembali bekas jaguh badminton negara Lim Pek Siah sebagai jurulatih beregu kebangsaan.

Pengarah Kejurulatihan Beregu BAM Rexy Mainaky berkata perjumpaan bersama Pek Siah, yang kini bertugas sebagai Ketua Jurulatih Beregu Singapura di Terbuka Malaysia baru-baru ini hanyalah perjumpaan biasa tanpa sebarang agenda khusus.

"Tiada yang serius semasa saya berjumpa Pek Siah di Terbuka Malaysia, hanya sekadar bertanya macam mana keadaan dia di Singapura.

"Namun, kita hargai kalau Pek Siah mahu kembali berbakti di BAM tetapi semua itu harus melalui pengurusan kerana keputusan kini terletak di tangan Pengarah Prestasi Tinggi BAM Dr Tim Jones dan Setiausaha Agung BAM Datuk Kenny Goh," katanya ketika ditemui pemberita di Akademi Badminton Malaysia (ABM) di Bukit Kiara, di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan akhbar tempatan yang mendakwa Pek Siah kini berada di bawah radar BAM.

Rexy berkata walaupun beliau tidak pernah bekerjasama bersama Pek Siah sebelum ini, namun kagum dengan kebolehannya mengendalikan pasukan Singapura terutamanya ketika aksi anak buahnya di Sukan SEA di Hanoi, Vietnam baru-baru ini.

Pek Siah yang juga pemenang pingat emas beregu wanita bergandingan dengan Ang Li Peng di Sukan Komanwel 2002, pernah menjawat jawatan jurulatih beregu wanita BAM pada 2015 hingga 2018.

Pada 1 April lepas, Flandy Limpele (jurulatih beregu lelaki negara) membuat keputusan mengejut meninggalkan BAM apabila tidak menyambung kontrak selepas dua tahun manakala sebulan kemudian, Paulus Firman (jurulatih beregu campuran) meletakkan jawatan untuk meluangkan masa bersama keluarga.

Dalam pada itu, Rexy memaklumkan Muhammad Fazriq Mohamad Razif baharu sahaja diserap masuk ke pasukan senior sepenuh masa dalam usaha memperkemaskan permainannya di tahap lebih tinggi.

"Saya diberitahu Pengarah Pembangunan Remaja Datuk Misbun Sidek pada Sabtu lepas yang Muhammad Fazriq akan mula berlatih bersama pasukan senior sebab apa yang saya dengar sekarang ini dia sudah benar-benar fokus badminton," katanya.

-- BERNAMA