ANDY Murray mengatakan bahawa kecederaan pangkal paha yang membuatnya tidak dapat mempertahankan gelaran perseorangan lelaki di Tokyo 2020 tidak mengganggunya dalam pertandingan, tetapi penarikannya disebabkan oleh kebimbangan mengenai keputusan yang muncul dalam imbasan.

Juara Olimpik 2012 dan 2016 memilih untuk menarik diri dalam pertembungan dengan Felix Auger-Aliassime dalam pusingan pertama Ahad ini.

Murray mengambil keputusan untuk beraksi dalam acara doubles bersama Joe Salisbury, di mana mereka melangkah ke suku akhir dengan mengatasi wakil Jerman, Kevin Krawietz dan Tim Puetz 6-2, 7-6 (7-2).

Ini bermaksud Murray tetap berada di landasan untuk meraih emas Olimpik ketiga berturut-turut dan dia memberikan sedikit pandangan di sebalik keputusannya untuk tidak bermain dalam perseorangan.

"Saya mempunyai sedikit masalah dengan pangkal paha saya," katanya.

"Ini sebenarnya tidak menyebabkan saya banyak masalah di gelanggang hanya ada beberapa perkara yang ditunjukkan dalam pemeriksaan yang membuat semua pasukan perubatan agak waspada mengenainya.

"Saya berkata kepada Joe bahawa jika dia memilih saya untuk bermain doubles, saya akan mengutamakannya berbanding perseorangan jika saya mempunyai masalah fizikal dan begitulah keadaannya.

"Ini mengecewakan bagi saya kerana saya berasa telah bermain dengan baik, dan saya menyukai Olimpik dan saya menyukai peluang untuk mempertahankan gelaran saya.

"Tetapi itu tidak berlaku dan sekarang semua fokus dan tenaga menuju kepada doubles dan mahu cuba yang terbaik untuk mendapatkan pingat."

Marin Cilic dan Ivan Dodig menanti Murray dan Salisbury dalam suku akhir.