MANCHESTER City mengorak langkah besar ke separuh akhir Liga Juara-Juara dengan kemenangan 3-0 ke atas bekas kelab bimbingan Pep Guardiola, Bayern Munich pada perlawanan pertama suku akhir awal pagi tadi.

Pertemuan sengit di Stadium Etihad menyaksikan Guardiola menentang Bayern buat kali pertama sejak meninggalkan Jerman, dan dia selesa mengatasi musuh lama Thomas Tuchel, yang membimbing Chelsea menewaskan City pada final 2021.

Gol pertama Rodri yang menakjubkan dalam Liga Juara-Juara memberikan City kelebihan pada separuh masa, sebelum Bernardo Silva menambah gol kedua apabila tekanan meningkat ke atas gawang Bayern menuju ke 20 minit terakhir.

Dan gol ke-45 Erling Haaland musim ini -- rekod yang jelas untuk Pemain Liga Perdana Inggeris -- tidak lama kemudian melengkapkan kemenangan bergaya mereka.

Guardiola dan City telah melepasi dalam pertandingan ini menentang lawan yang lebih lemah berbanding Bayern, tetapi mereka berleluasa sepenuh masa dan menuju ke perlawanan timbal balik dengan penguasaan penuh perlawanan.