PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) seharusnya lebih bertanggungjawab selepas dua kekalahan kepada Oman dalam aksi kelayakan Piala Dunia 2026/Piala Asia 2027 di Muscat dan Stadium Nasional Bukit Jalil baru-baru ini.

Penganalisis sukan tempatan, Datuk Pekan Ramli berkata, pengendali Harimau Malaya, Kim Pan-gon dikritik teruk atas dua kekalahan tersebut dan kecaman itu disifatkan sebagai sesuatu yang tidak adil buat pengendali dari Korea Selatan itu.

Menurut Pekan, Pan-gon tidak seharusnya menjadi kambing hitam kerana ada permintaan daripadanya dalam usaha menyiapkan pasukan yang lebih mantap gagal ditunaikan oleh FAM.

"Saya nampak komen-komen di laman sosial dan saya bersimpati dengan Pan-gon kerana beliau dihentam atas aksi hambar pasukan.

"Kalau pasukan kalah atau menang orang nampak jurulatih dahulu, bukan orang nampak pengurusan FAM.

"Jadi dalam hal ini saya fikir kita kena adil kepada Pan-gon. Kalau beliau minta sesuatu, FAM kena hormati dan tunaikan kerana ia untuk kebaikan pasukan," katanya kepada Sukan Sinar.

Sebelum ini, FAM mengakui tidak dapat memenuhi permintaan Pan-gon ketika beliau mahu menyiapkan pasukan menghadapi Oman atas beberapa faktor antaranya kerana pemain tidak dapat dikumpulkan lebih awal.

Ia sekali gus mempengaruhi perancangan asal untuk menghantar skuad kebangsaan menjalani kem latihan pusat dan bermain dua perlawanan persahabatan di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Malah, Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin turut mengakui Pan-gon ada meminta untuk menentang pasukan kelab, namun badan induk itu bertegas mahu skuad kebangsaan menentang pasukan berstatus negara.

Justeru, Harimau Malaya tidak mendapat perlawanan kompetitif yang diharapkan sekali gus gagal meneruskan rentak positif dalam aksi Kumpulan D kempen kelayakan tersebut selepas tewas dua kali kepada Oman bulan lalu.

Ia menyebabkan Harimau Malaya jatuh ke kedudukan ketiga walaupun sebelum itu mampu untuk menang dua perlawanan awal menentang Kyrgyzstan dan Taiwan November tahun lalu.

Selepas ini, skuad negara akan menentang Kyrgyzstan di laman lawan sebelum menanti kunjungan Taiwan dalam aksi terakhir kumpulan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Jun.

Tiada pilihan lain kecuali kemenangan dalam dua perlawanan tersebut sekiranya berhasrat mahu layak ke pusingan ketiga Kelayakan Piala Dunia 2026.

Pekan berkata, FAM perlu memperbaiki 'layanan' kepada Pan-gon selain semua pihak perlu berusaha untuk membantu pasukan kebangsaan.

"Mungkin situasi dihadapi FAM juga agak sukar dan perlu membuat rancangan pada minit akhir.

"Namun, saya harap untuk masa akan datang FAM mesti profesional dalam konteks menyediakan apa yang perlu untuk skuad kebangsaan dan apa yang diperlukan oleh seorang jurulatih," katanya. - Sinar Harian