KUALA LUMPUR: Memahami tahap kesedaran masyarakat berhubung penjagaan kesihatan semakin meningkat, syarikat biofarmaseutikal antarabangsa, AstraZeneca merintis usaha penyediaan maklumat dan akses pengetahuan tanpa batasan kepada orang ramai.

Tanpa ada sebarang batasan, daripada maklumat penyakit, kandungan kesihatan sehinggalah kepada perundingan maya dengan profesional penjagaan kesihatan, semua itu kini boleh diakses di hujung jari menerusi pelancaran portal kesihatan digital ‘mySihatPal.’

Portal yang menyediakan akses capaian perkhidmatan kesihatan kepada umum itu merupakan platform kesihatan yang inovatif serta komprehensif menyediakan akses terus kepada orang ramai dengan pelbagai perkhidmatan.

Inisiatif ini, kata AstraZeneca adalah bagi memastikan setiap orang mempunyai peluang yang saksama untuk mencapai tahap kesihatan tertinggi mereka.

“Dengan permintaan yang semakin meningkat untuk kemajuan dalam penjagaan kesihatan, terdapat keperluan untuk merapatkan jurang antara pesakit dan profesional penjagaan kesihatan melalui pendigitalan.

“Salah satu halangan terbesar kepada kebolehcapaian penjagaan kesihatan ialah kedekatan pesakit dengan lokasi fizikal, menjadikannya perlu untuk mewujudkan portal sehenti untuk menghubungkan orang ramai kepada profesional penjagaan kesihatan untuk mendapatkan nasihat yang berkaitan,” kata AstraZeneca.

Portal mySihatPal dapat memenuhi permintaan ini dengan mewujudkan pintu masuk untuk orang ramai menjangkau pelbagai komuniti yang merangkumi profesional perubatan, masyarakat dan kemudahan penjagaan kesihatan dalam rangkaian penjagaan kesihatan.

Selain itu, platform ini turut menawarkan cadangan rujukan dengan menghubungkan orang ramai dengan penyedia penjagaan kesihatan bersekutu untuk berunding.

AstraZeneca berpendapat, seiring dengan kemajuan yang semakin pesat dalam bidang digital kesihatan, portal sehenti seperti ini perlu diwujudkan untuk menghubungkan orang ramai dengan petugas kesihatan supaya mereka berpeluang untuk menjalani konsultasi yang sewajarnya dan pada waktu yang sepatutnya.

Presiden AstraZeneca Malaysia, Vinod Narayanan berkata, di AstraZeneca, matlamat mereka adalah untuk berganding bahu dengan pihak dari pelbagai industri dengan tujuan yang sama, di dalam usaha menggiatkan kesaksamaan akses digital kesihatan melalui adaptasi teknologi digital di dalam bidang kesihatan di Malaysia.

“Negara-negara lain di seluruh dunia telah pun mengalami anjakan paradigma digital di dalam bidang kesihatan dengan kadar yang agak pesat.

“Justeru, ia telah mengubah kaedah pelaksanaan penjagaan kesihatan, mewujudkan norma baharu di dalam penjagaan kesihatan dan membantu meningkatkan kualiti penjagaan kesihatan lebih optimum.

“Sebagai syarikat antarabangsa biofarmaseutikal, kami berhasrat untuk membantu rakyat Malaysia di dalam menggiatkan transformasi kesihatan dengan membantu menyediakan pelbagai penyelesaian termasuk penyelesaian digital sebagai langkah untuk menyokong keperluan pesakit, di samping memastikan inovasi kesihatan digital di Malaysia terus berkembang,” ujar beliau.

Kata Vinod, mySihatPal juga dapat memberi manfaat kepada orang ramai serta mengambil inisiatif untuk membantu meningkatkan pengetahuan masyarakat tentang penyakit dengan memastikan bahan rujukan peroleh dari sumber yang dipercayai.

Dalam masa sama, portal berkenaan juga dapat meningkatkan pendedahan kepada fasiliti kesihatan, seterusnya dapat memastikan penjagaan yang lebih optimum..

Portal mySihatPal boleh dilayari di laman sesawang https://mySihatPal.com.my/.