WALAUPUN menjaga kesihatan kulit harus menjadi amalan sepanjang tahun, amat penting untuk memahami cara menghidrat dan menjaganya semasa bulan Ramadan.

Bagaimanakah puasa mempengaruhi tahap penghidratan kulit anda?

Bolehkah rutin penjagaan kulit anda membantu mengekalkan kulit yang sihat sepanjang Ramadan?

Dua pakar kulit dan kecantikan berkongsi petua berikut untuk diamalkan sementara kita masih berada di awal Ramadan, bagi memperoleh kulit cantik berseri semasa sambutan Aidilfitri nanti.

Vanessa Parvez, pakar perubatan di Institut Rawatan Kulit dan Laser di Walnut Creek, California

Kitaran tidur

Mengubah kitaran tidur atau kurang tidur boleh menyebabkan peningkatan paras kortisol, yang boleh menyebabkan kemunculan dengan keadaan kulit radang seperti jerawat atau rosacea.

Jika wajah anda dinaiki jerawat pada masa ini, saya cadangkan menambah dua peratus bahan BHA pada rutin penjagaan kulit anda.

Perubahan pada kitaran tidur anda juga akan menyebabkan lingkaran hitam dan bengkak di bawah mata. Krim mata yang mengandungi vitamin K dan kafein boleh membantu dengan kegelapan, dan yang mengandungi asid hyaluronik atau gliserin boleh memberikan kesan yang menggebu.

Manal El Hage, pakar kecantikan Dr. Kayle Aesthetic Clinic

Untuk memastikan kulit cantik berseri semasa Ramadan, gunakan pembersih yang mengandungi asid glikolik jika anda mempunyai kulit normal atau asid salisilik untuk kulit berminyak. Pengelupasan lembut setiap hari akan merangsang kulit anda sambil menanggalkan sel kulit mati.

Kekal hidrasi

Jangan ambil ringan pengambilan lapan gelas air sehari. Walaupun ramai menganggap pelembap adalah satu-satunya pilihan untuk penghidratan kulit, Hage menjelaskan, terdapat perbezaan antara bahan pelembap dan penghidratan.

Bahan-bahan penghidratan hanya menambah penghidratan - air- ke dalam kulit, manakala bahan pelembap memastikan penghidratan disimpan dalam kulit dengan menghalang penyejatan air daripada kulit anda.

Pilih makanan sesuai

Berbuka puasa dan sahur sentiasa menjadi masa yang menggembirakan, tetapi sebaiknya elakkan makan keterlaluan ketika berbuka puasa Ramadan setiap hari. Elakkan hidangan berminyak, makanan segera dan gula halus.

Dengan menambahkan protein, sayur-sayuran segar dan kekacang pada iftar, anda akan membekalkan kulit anda dengan asid lemak dan antioksidan; semuanya adalah bahan utama untuk membantu kulit mengekalkan yang sihat.