SEBUT sahaja Korea, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah muzik dan K-drama yang sudah tentu akan membuatkan anda mengalirkan air mata.

Namun, anda perlu tahu bahawa Korea Selatan bukan sahaja menawarkan muzik dan drama semata-mata malah republik itu juga meraikan kepelbagaian seperti makanan, pelancongan dan budayanya yang tersendiri.

Jika anda mahu lari dari kesibukan kerja dan mahu reward diri anda, Korea merupakan salah satu destinasi yang menarik untuk anda healing.

Berikut merupakan antara destinasi menarik yang anda boleh kunjungi ketika berada di Korea Selatan.


Nami Island

Kalau anda peminat drama Winter Sonata, anda wajib datang ke Pulau Nami untuk menikmati aura landskapnya sama seperti yang pernah ditonton di layar kaca.

Bukan sahaja menawarkan pengunjung dengan suasana yang indah malah ada pelbagai aktiviti yang anda boleh lakukan bersama keluarga atau kawan-kawan di pulau ini. Tempat makan, tapak rekreasi, sudut bergambar, taman permainan, galeri dan muzium, malah tempat solat untuk pelancong Muslim juga disediakan.

Jangan lupa untuk singgah di setiap lokasi ikonik drama Winter Sonata untuk anda abadikan kenangan di sana.

Kalau anda peminat drama bersiri Winter Sonata, anda pasti tidak mahu melepaskan peluang untuk mengambil gambar di lokasi ini

Ada pelbagai aktiviti menarik yang anda boleh lakukan di Nami Island. Amiruddin Hardy

Nami Island merupakan salah satu destinasi wajib apabila anda datang ke Korea Selatan. Foto: Amiruddin Hardy





Menara Lotte World & Tasik Seokchon

Antara destinasi wajib singgah kalau anda sudah sampai di Korea Selatan adalah Menara Lotte World.

Menara yang memiliki ketinggian 555 meter dengan 123 tingkat ini menempatkan ruang hotel, kafe, galeri dan beberapa kemudahan lain di dalamnya.

Lebih menarik menara ini terletak bersebehalahan dengan sebuah tasik buatan iaitu Taman Tasik Seokchon yang menjadi tumpuan masyarakat Korea terutama ahjuma dan ahjeossi datang untuk beriadah dan sesi healing.


.

Seokchon Lake menjadi pilihan masyrakat untuk beriadah dan ada juga antara mereka yang datang ke lokasi ini untuk healing

Sambil-sambil healing dan beriadah, anda juga boleh memberi makan kepada itik yang ada di tasik berkenaan. Foto: Amiruddin Hardy


Starfield Library

Anda minat membaca? Maka berkunjunglah ke perpusatakaan Starfield.

Terletak di dalam pusat beli-belah COEX, premis dua tingkat ini merupakan kutubkhanah terbesar di Korea Selatan. Ia menjadi lokasi buruan penggemar lokasi untik, sama ada benar-benar untuk tujuan ilmiah mahupun sekadar mencari sudut yang 'Instagrammable'.

Memuatkan lebih 70,000 buah buku, destinasi ini sangat sesuai untuk si ulat buku. Lebih menarik kalau teman anda sibuk membeli belah, anda boleh 'lepak' di Starfield Library untuk membaca.

Siapa kata perpustakaan tidak boleh dibina dalam pusat membeli belah? Buktinya Starfield Libarary menjadi satu destinasi wajib buat semua yang datang ke Korea Selatan




Masjid Itaewon

Bagi anda yang beragama Islam, jika singgah ke Itaewon jangan lupa untuk singgah ke Masjid Itaewon.

Masjid ini merupakan satu-satunya masjid di Seoul yang terletak berhampiran dengan Itaewon Station.

Kalau anda ingin mencari makanan halal, di sekitar lokasi pusat ibadah ini juga menawarkan pelbagai pilihan yang sesuai pengembara Muslim lantaran ia sememangnya menjadi zon kebudayaan Islam di Korea Selatan.




Muzium rumpai laut

Kalau nak merasai pengalaman membuat makanan harian Korea, kimci atau gibimbap, anda wajib singgah ke Seaweed Museum.

Bukan sahaja anda boleh merakam momen anda mengenakan pakaian tradisional Korea malah anda juga boleh mendapat info mengenai bagaimana mereka memproses rumpai laut serta masuk ke kelas untuk membuat kimci atau gibimbap.

Kalau anda mahu memakai pakaian tradisional Korea, disini mereka memberi anda peluang untuk memakainya secara percuma

Anda boleh belajar bagaimana mereka memproses rumpai laut

Proses membuat kimchi


Menara Seoul

Tidak sempurna kunjungan ke Korea Selatan jika tidak luangkan masa untuk singgah ke Seoul Tower atau Namsan Tower.

Destinasi seumpamanya, di seluruh dunia, bukan sahaja menjanjikan pemandangan panorama yang sangat memukau, malah menjadi mercutanda yang merekodkan maklumat tentang pelbagai aspek kehidupan warga tempatan - dari soal seni bina, pembangunan komuniti, ketersambungan telekomunikasi dan banyak lagi.

Menara ini pada asalnya dibina pada tahun 1969 sebagai menara transmisi bersepadu pertama Korea yang memancarkan siaran televisyen dan radio di seluruh pusat bandar.

Namun pada tahun 1980 ia telah dibuka kepada awam dan menjadi satu desitinasi wajib bagi siapa yang berkunjung ke Korea Selatan.


Sebelum menikmati pemandangan yang indah di Namsan Tower, anda perlu mendaki sedikit untuk sampai ke puncak, namun jangan risau kerana ia sangat berbaloi. Foto: Amiruddin Hardy

Salah satu mercu tanda kebangaan masyarakat Korea. Foto: Amiruddin Hardy

Pasangan yang sedang hangat bercinta, ini lokasi sesuai untuk anda kunci cinta anda di puncak Gunung Nam. Foto: Amiruddin Hardy



Ikseodong Hanok Village

Destinasi kebudayaan ini sangat sesuai buat anda yang gemar 'memburu' kafe.

Menawarkan lebih kurang belasan kafe hipster, anda pasti tak nak melepaskan peluang untuk datang ke sini dan merakam momen-momen estetika bersama teman-teman anda.

Mana tidaknya, kafe di sini semuanya unik kerana mengangkat tema dan gaya yang berbeza. Selain dapat membasahkan tekak dan mengisi perut, kawasan ini sekali gus sesuai menjadi lokasi OOTD anda.

.

.

.

.



Haneul Park

Sekiranya anda seorang yang sukakan ketenangan, Haneul Park adalah pilihan yang sangat sesuai untuk anda kunjungi. 

Heneul Park merupakan salah satu antara lima taman World Cup yang paling popular. 

Pemandangannya yang cantik dan suasana yang sangat nyaman mampu membuatkan anda terleka apabila berada menghabiskan waktu di situ.

Pemandangan yang anda boleh nikmati ketika mengunjungi Haneol Park. Foto: Amiruddin Hardy

Masyarakat Korea datang ke taman ini untuk beriadah dan healing. Foto: Amiruddin Hardy

Pemandangan yang anda boleh nikmati ketika mengunjungi Haneol Park. Foto: Amiruddin Hardy

Pemandangan yang anda boleh nikmati ketika mengunjungi Haneol Park. Foto: Amiruddin Hardy

Bercuti ke negara orang ini bukan sahaja dapat menimba pengalaman malah kita juga boleh belajar banyak perkara baharu.

Sebelum terbang ke negara yang popular dengan drama Winter Sonata atau Descendants of the Sun ini, jangan lupa untuk daftar visa sekurang-kurangnya dua minggu sebelum penerbangan.

Pilih musim yang anda mahukan apabila terbang ke sana, kerana lain musim yang berbeza mempengaruhi kos kunjungannya. Jangan lupa juga untuk sediakan payung ataupun baju hujan manalah tahu jika cuaca kurang baik apabila anda sampai disana.

Anda juga digalakkan untuk membuat sedikit 'homework' tentang latar belakang dan petua lawatan, selain memilih agensi pelancongan Malaysia yang menawarkan pakej terbaik.

Astro AWANI mengucapkan ribuan terima kasih kepada Anisah Dot Com Travel & Tours kerana memberi peluang kepada kami merasai pengalaman bercuti yang sangat menakjubkan sepanjang lawatan 6 hari 4 malam di sana.

Kamsahamnida!