JIKA anda bercuti ke Pulau Pinang, tidak lengkap rasanya jika tidak mengunjungi Tropical Spice Garden di Teluk Bahang.

Bagi penulis, ia merupakan lokasi yang bukan sahaja wajib buat mereka yang gemar rempah ratus dan tumbuhan, malah ia turut sesuai buat mereka yang gemar memasak.

Mana tidaknya, anda mungkin setiap hari menggunakan kulit kayu manis, bunga cengkih dan pelbagai lagi rempah ratus, tapi tidak pernah melihat pokok asal tumbuhan dan rempah ini.

Selalu guna asam keping? Tahukah anda terdapat beberapa spesies pokok asam keping yang menjadi bahan wajib dalam menu Laksa Pulau Pinang.

Ini antara beberapa fakta menarik berkenaan Tropical Spice Garden yang berkeluasan lapan ekar ini:

1) Lebih 500 spesies flora tropikal yang masih kekal berada pada topografi asalnya.

2) Diibarat seperti muzium tropika yang menempatkan tumbuhan yang sering digunakan sebagai perisa makanan, perubatan dan kegunaan harian lain.

3) Anda boleh menemui hidupan fauna yang menjadikan taman ini sebagai habitat.

Mengapa Tongkat Ali dipanggil Ali's Umbrella dalam Bahasa Inggeris? Ini kerana tumbuhan ini mempunyai dedaun ranting yang seakan payung.

4) Selain caj masuk yang sangat berpatutan, anda juga boleh memilih untuk mengupah pemandu pelancong yang akan menceritakan dengan terperinci flora dan fauna di kawasan tersebut.

5) Bukan sahaja dapat melihat, anda juga boleh pegang, rasa dan hidu beberapa spesies tumbuhan dan rempah ratus.

Tahukah anda, bunga cengkih yang berkualiti dan memberi perisa serta bau yang wangi perlu mempunyai putik pada tangkainya.

6) Menjadi lokasi aktiviti 'team-building', selain menyediakan kelas memasak dan pelbagai aktiviti menarik lain.

7) Terdapat pusat jualan yang menjual pelbagai produk berasaskan tumbuhan yang terdapat di taman ini - seperti essential oil (minyak pati), teh herba, produk cenderamata dan banyak lagi.

Anda boleh memilih untuk mengupah pemandu pelancong untuk memberi penerangan dan menceritakan berkenaan tumbuh-tumbuhan yang terdapat di taman ini.





** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !