SEJAK diperkenalkan pada Julai tahun ini, Pokemon Go ternyata mengundang kontroversi apabila ada pihak memuji manfaat yang dibawanya, manakala yang lain pula menyuarakan kebimbangan tentang keselamatannya serta tidak kurang juga yang meluat kerana keributan yang berpunca daripadanya.

Dari segi gangguan psikologi, penolong setiausaha Bahagian Kerjaya Awal Ahli Psikiatri Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) Dr Ng Yin Ping berkata buat masa ini, Pokemon Go tidak boleh disyorkan sebagai pengganti atau suatu bentuk rawatan.

"Untuk kemurungan, penyelidikan menunjukkan bahawa senaman boleh menambah baik mood dan kesejahteraan seseorang, walaupun adalah sesuatu yang mencabar untuk menggalakkan seseorang yang mengalami kemurungan untuk bersenam.

"Perlu dingatkan bahawa Pokemon Go tidak menunjukkan dengan jelas ia boleh menambah baik mood dan tidak boleh dijadikan pengganti rawatan yang tepat untuk kemurungan, termasuk psikoterapi dan rawatan perubatan," katanya dalam kenyataan kepada Bernama baru-baru ini.

BACA: Pokemon Go bantu elak kemurungan, kata pakar psikologi

Beliau berkata bukan semua orang yang dilanda kemurungan berdepan dengan pengalaman positif yang sama.

"Sesetengahnya mendapati ia menambahkan lagi kemurungan mereka iaitu apabila mereka tidak mampu membeli aksesori yang diperlukan atau tinggal di tempat yang terlalu jauh untuk membolehkan mereka mengesan sebarang makhluk maya," katanya.

Menurut Dr Ng, bagi individu yang mengalami kerisauan sosial, dia akan mengalami ketakutan yang amat sangat terhadap keadaan sosial tertentu, yang pada anggapannnya dia mungkin diperhati atau dihakimi orang lain dan oleh kerana itu dia menjadi lebih risau.

"Rawatan yang sepatutnya menjadi pilihan bagi mengatasi gangguan kerisauan sosial ialah terapi tingkah laku kognitif (CBT), yang boleh membantu individu berkenaan untuk mengenal pasti, menganalisis dan mencabar pemikiran negatif yang mendasari ketakutannya tentang keadaan sosial.

"Walaupun Pokemon Go mungkin berguna bagi individu demikian dari segi penyediaan tujuan dan struktur yang boleh mengalihnya daripada kerisauan yang lazim dialaminya, tetapi permainan itu tidak dapat merawat perkara yang menjadi puncanya," kata beliau.

Pokemon Go, hasil ciptaan Niantic Incorporation dari Nintendo, Amerika Syarikat, mencetuskan gelombang hebat permainan realiti dalam sejarah aplikasi telefon pintar.

Pokemon Go adalah sejenis permainan sembunyi-sembunyi konvensional yang memerlukan pemainnya mencari dan bergelut dengan karektor maya berdasarkan lokasi dunia sebenar melalui telefon pintar.

Aplikasi permainan mudah alih percuma ini dilancar secara rasmi pada 6 Julai tahun ini di Australia, New Zealand dan Amerika Syarikat dan sejak itu beredar ke lebih 30 negara.

Walaupun tarikh kemunculannya di Malaysia belum dirancang secara pasti, namun permainan yang amat popular ini boleh didapati di sini oleh pengguna Android dan iOS bulan depan.