Minggu ini, kunjungan Arsenal, Chelsea, Liverpool dan Manchester United ke Asia, mendapat tumpuan media arus perdana tempatan dan juga negara-negara jiran.

Di Kuala Lumpur, hanya Cheslea kelab BPL yang melakukan persinggahan dan pada 10 Ogos depan, kelab gergasi Sepanyol, Barcelona pula akan melakukan kunjungan pertama ke Malaysia.

Populariti Chelsea di Malaysia jelas meningkat sejak kelab London ini diambil alih jutawan Russia, Roman Abramovich pada 2003 dan ia terus meningkat apabila Jose Mourinho dilantik sebagai pengurus pada 2004.

Meskipun enam tahun berlalu sejak Mourinho meninggalkan Stamford Bridge, peminat setia The Blues sentiasa mengimpikan kepulangan pengendali berbangsa Portugis ini.

Kini, bekas pengendali FC Porto, Inter Milan dan Real Madrid ini kembali ke London dan dia pasti mempunyai ramuan tersendiri, membentuk sebuah barisan juara yang baru di Chelsea.

Kelebihan Mourinho, adalah kemampuannya memberi motivasi kepada pemain-pemainnya pada saat getir dan juga perancangan taktikal berkesan yang kerap menjerat lawan.


Mourinho juga adalah pengendali yang bijak menggunakan psikologi ke atas pemain-pemainnya.

Satu contoh, ialah apabila dia menegaskan mahu dikenali sebagai "Yang Gembira" kini dan bukan lagi "Yang Istimewa".

Ia seolah memberi mesej buat pemain-pemain Chelsea, menggembirakannya dengan mengejar kejuaraan.

Mourinho memang dikenali sebagai pengurus, yang bijak membuat kenyataan dan pandangannya kadang-kala menimbulkan kemarahan lawan serta ada kalanya dihormati semua pihak.

"Setiap pemain apabila bermain untuk negara, perlu melupakan kelab mereka dan tumpuan pada skuad negara saja.

"Tetapi apabila bersama kelab, mereka perlu memberi sepenuh komitmen buat kelab mereka," kata Mourinho ketika sidang media ketibaan Chelsea di Subang.

Dalam pada itu, pada kunjungan Chelsea ke sini pada 2007, Baddrol Bakhtiar dan Bunyamin Umar mendapat peluang menjalani latihan di pusat latihan Chelsea di Cobham.

Mungkin kali ini, Persatuan Bola Sepak Malaysia, FAM boleh mencuba mengatur penghantaran jurulatih-jurulatih belia di Sekolah Sukan Bukit Jalil, bagi mempelajari apakah kaedah terbaik yang digunakan di Cobham buat pemain-pemain remaja.

Ini adalah kunjungan kedua Mourinho ke Kuala Lumpur, tetapi yang pertama sebagai pengurus Chelsea.

Kunjungan kelab bertaraf dunia seperti Chelsea, perlu dimanfaatkan sepenuhnya dan bukan sekadar aksi persahabatan buat peminat.