Apple hari ini menerangkan kedudukan sebenar mengapa syarikat itu menamatkan tetapan kawalan ibu bapa (Parental Controls) dari App Store.

Mereka berbuat demikian susulan satu laporan dari The New York Times yang sebelum ini melaporkan bahawa Apple 'bertarung dengan aplikasi yang melawan ketagihan iPhone', yang dilaporkan oleh wartawan Jack Nicas dan diterbitkan akhbar itu pada 27 April lalu.

Syarikat teknologi gergasi itu telah mengeluarkan kenyataan pada Ahad (28 April) tentang sebab mengapa mereka keluarkan tetapan ibu bapa dari App Store.

Mereka menyatakan bahawa mereka sentiasa percaya bahawa ibu bapa perlu mempunyai cara terbaik untuk menguruskan penggunaan peranti anak mereka.

Ini adalah antara sebab mengapa mereka mencipta Waktu Skrin (Screen Time). Aplikasi lain di App Store, termasuk Baki Masa Skrin (Balance Screen Time) oleh Moment Health dan Verizon Smart Family, yang memberi ibu bapa kuasa untuk mengimbangi manfaat teknologi dengan aktiviti lain yang membantu minda muda belajar dan berkembang.

Apple baru-baru ini menamatkan beberapa aplikasi kawalan ibu bapa dari App Store kerana menurut Apple, aplikasi seperti ini mendedahkan risiko isu privasi dan keselamatan pengguna.



Berikut kenyataan dari Apple:

Sepanjang tahun lepas, kami menyedari bahawa beberapa aplikasi kawalan ibu bapa menggunakan teknologi yang sangat invasif yang dikenali sebagai Pengurusan Peranti Mudah Alih atau MDM. MDM memberikan kawalan dan akses pihak ketiga ke atas peranti dan maklumat paling sensitif termasuk lokasi pengguna, penggunaan aplikasi, akaun e-mel, keizinan kamera dan sejarah penyemakan imbas.

Kami mula meneroka penggunaan MDM ini oleh pemaju bukan perusahaan pada awal tahun 2017 dan mengemas kini garis panduan kami berdasarkan kerja itu pada pertengahan tahun 2017.

MDM mempunyai penggunaan yang sah. Perniagaan kadang-kadang akan memasang MDM pada peranti perusahaan untuk memastikan kawalan lebih baik ke atas data proprietari dan perkakasan.

Tetapi ia sangat berisiko dan berlanggar dengan dasar App Store. Di luar kawalan bahawa aplikasi itu sendiri boleh menggunakan peranti pengguna, penyelidikan telah menunjukkan bahawa profil MDM boleh digunakan oleh penggodam untuk mendapatkan akses untuk tujuan yang berniat jahat.

Ibu bapa tidak sepatutnya berhadapan dengan pilihan untuk memastikan penggunaan peranti anak mereka selamat digunakan dengan isu privasi dan keselamatan, dan App Store tidak seharusnya menjadi platform untuk memaksa pilihan ini.

Tidak seorang pun, harus mempunyai akses tanpa batasan untuk menguruskan peranti anak anda.

Apabila kami mendapati tentang pelanggaran guideline ini, kami menyampaikan pelanggaran ini kepada pemaju aplikasi, memberikan mereka 30 hari untuk menghantar app yang dikemas kini untuk mengelakkan gangguan ketersediaan di App Store.

Beberapa pembikin aplikasi telah mengemas kini untuk membawa aplikasinya selaras dengan dasar ini. Kepada pembikin aplikasi yang tidak mengemas kini dasar baru kami, mereka telah dikeluarkan dari App Store.

Kami mencipta App Store untuk menyediakan pasaran yang selamat di mana pemaju dan usahawan boleh membawa idea mereka kepada pengguna di seluruh dunia, dan pengguna boleh yakin bahawa aplikasi yang mereka temui memenuhi piawaian keselamatan dan tanggungjawab Apple.

Apple sentiasa menyokong aplikasi pihak ketiga di App Store yang membantu ibu bapa menguruskan peranti anak-anak mereka. Bertentangan dengan apa yang dilaporkan oleh The New York Times pada hujung minggu, ini bukan masalah persaingan. Ia masalah keselamatan.

Dalam kategori aplikasi ini, dan dalam setiap kategori, kami komited untuk menyediakan ekosistem aplikasi yang berdaya saing dan inovatif.

Terdapat banyak aplikasi yang berjaya yang menawarkan fungsi dan perkhidmatan yang sama seperti Apple dalam kategori seperti pemesejan, peta, e-mel, muzik, pelayar web, gambar, aplikasi pengambilan nota, pengurus kenalan dan sistem pembayaran, hanya untuk menamakan beberapa.

Kami komited untuk menawarkan tempat untuk aplikasi ini untuk berkembang maju sambil meningkatkan pengalaman pengguna untuk semua orang.